Samsø på nettet
  Online lige nu: 162 - Besgende i alt: 19966 Dato: 22-10-2017  
16-11-2009 13:12:23
Del indlæg Del indlæg
3 kommentarer
Ved valgmdet p Flinchs Hotel stillede jeg 
sprgsml omkring ideudvikling, rettet specielt til Einar Madsen, Jrn Nissen og Carsten Bruun. De sidste 4 r og igennem valgkampen har de 3 herrer vist tegn p ideforladthed. Alle 3 svarede nsten samstemmende at ideudvikling sker p udviklingskontoret og i virksomhederne.
Jeg mener at ideudvikling skal foreg alle steder og ikke mindst blandt politikerne i byrdssalen. Det er egentligt hvad jeg forstr ved en berigende debat, der kunne vre med til at lfte Sams. Ved deres svar har Carsten Bruun, Jrn Nissen og Einar Madsen bekrftet mig i at en udskiftning i kommunalbestyrelsen er ndvendig, eller bliver der ogs kun tale om sagsbehandling de nste 4 r. Einar Madsen sger strst mulig indflydelse (TV2 udsendelsen)- Sams Listen sger bedst muligt samarbejde i den nye Kommunalbestyrelse og vil pege p den borgmesterkandidat der har de bedste lederevner. For os er det vigtigt at den nye borgmester evner at spille p alle tangenter, f det bedste frem i folk og samle KB om beslutninger som ogs borgerne synes de har haft indflydelse p. Det er vores bud p hvad nrdemokrati handler om. Vi nsker ikke en ny flj, venstre og konservative nsker vi ogs inddraget i et konstruktivt samarbejde. S nr Carsten Bruun siger at: "Verden gr nok ikke under ved et systemskifte" , s har han aldeles ret - der vil snarere vre tale om at "Verden kommer p fode igen" .

03-11-2009 20:52:11
Del indlæg Del indlæg
0 kommentarer

Clippergruppen har problemer. Pirateri, drlig omtale og de er nu i sgelyset omkring afholdelses af skat ved udbetaling af bonusser.

I store virksomheder er det som oftest direktionen der har fornjelsen af ansttelseskontrakter med bonusser og optioner af forskellig art.

Mit sprgsml er nu : Hvordan skal det g med lille Sams hvis direktrer, bestyrelsesformnd og andre, for Sams vigtige, ledende personer, skal bruge meget af deres tid med at dokumentere forholdene og holde retssager fra livet ? Er der overhovedet overskud til at genopbygge den tillid og regelmssig frgesejlads som er s vital for os?

Niels Lundsager har bedt Trafikudvalget, ved indgelse af tillgskontrakt med NFS, om at sikre, at Clippergruppens tiltagende problemer ikke vil kunne viderefres til aftalen med Sams Kommune. Ls Kommunale Nyheder. Borgmesteren har afvist at tnke i de baner.

Sagt p en anden mden : Hvordan er vi stillet, hvis der kommer til at kre retssager mod vores samarbejdspartner ?

NFS ( eller var det os ?) var ikke p forkant med en reservefrge. Derfor sprgsmlet i overskriften.

 

Igen i aften er der aflysninger pga. lidt vind. Jeg hber at alle der regner med 21 afgangen fra Hou har fet besked - ellers er der vist " lagt i kakkelovnen " til imorgen.

Med nske om en vinter med masser af vand i Sams Blt og kun let vind ....Steen Brorsen


 

26-10-2009 14:57:11
Del indlæg Del indlæg
0 kommentarer

Nr man ser p forlbet fra da Sams Kommune indgik kontrakt med NFS til nu, hvor der forestr vanskelige forhandlinger, er der et par ting der undrer mig meget. Hvor blev Samss rettigheder af ? Vi har ikke misligeholdt kontrakten, tvrtimod har vi vre meget tlmodige. Det skulle man vel ikke blive ringere stillet af ? Jeg vil ikke skrive side op og ned om det, for Marcel Meyer har fint beskrevet problemstillingen andetsteds her p Sams Posten. Jeg er meget enig i, at Lars Barfoed skal mere p banen, hvis ikke vi selv magter at hndtere sagen mod NFS. I dagens Danmark kan man vil ikke holde en befolkningsgruppe som gidsler uden at regeringen griber ind.

Jeg har ikke i sinde at finde syndebukke i forlbet - ud over NFS.

Det var den rigtige beslutning som kommunalbestyrelsen tog, da de valgte en professionel samarbejdspartner.  NFS har desvrre ikke levet op til forventningerne om det proffesionelle.

Tidligt i forlbet kunne deres professionalisme have forgrebet begivenhedernes gang. Under bygningen af frgen, burde NFSkontrollanter have rbt vagt i gevr. I mine jne ville det have vre positivt hvis NFS havde meldt ud, at grkerne ikke kunne bygge Kanhave s den ville leve op til vore krav ( alts dem i kontrakten ) og man derfor ville finde en anden lsning.

Hvis de tror, at vi er s sultne efter en strre frge, at vi er parate til at acceptere hvad som helst ---s kender de vist ikke Samsingene ! 

Hvad skulle vi have gjort, hvis frgen havde vret endnu drligere til at opfylde de kontraktlige krav ? Hvor gr grnsen for hvad vi vil acceptere ? Rettighederne bliver ikke bare sdan vk !

Et par gange har vi hrt, at det var bedre med Sams Linien og Valter Merrild var dygtig til at lede rederiet. Jeg er meget uenig. Enhver kan drive virksomhed, nr der er monopollignende tilstande.

Hvis man taber licitationen frste gang der er tale om en reel konkurence, s er man ikke dygtig i mine jne. Har vi allerede glemt at nr vi ( Sams Kommune ) nskede noget i " st " s foreslog Merrild noget i " vest" ?

Hvad skal vi s ? Hvis ikke der dukker andre gode forslag op, s mener jeg, at vi m g efter vores eget -rederi. Ogs selv om det ligger nogle r ude i fremtiden. Vores tlmodighed er lang -det  har vi vist NFS. Nu m vi vise, at vi har tlmodighed til at komme af med dem igen...

 

25-10-2009 19:53:36
Del indlæg Del indlæg
7 kommentarer

Sren Petersen eftersprger de lokale partier og listers holdning til en hurtigrute fra Mrup til rhus.

Sams Listen gr  ind for en sdan rute, da vi mener det vil have afgrende betydning for tilflytningen til en og udviklingen p lngere sigt. Hurtigruten var p vores valgprogram allerede i 2005, men dengang som nu savner vi en bred og ben debat omkring sprgsmlet, s der kan komme fakta p bordet. Holdningen hos rhus kommune og deres tanker og ideer dertil er ogs vigtige. Vi kender dem ikke i dybden, men en dialog og forhandling mellem de rhus og Sams kommune kunne f de reelle muligheder m frem, s den offentlige debat kan foreg p et oplyst grundlag.

For Sams Listen er det ikke af afgrende betydning om sejladsen til rhus foregr fra Mrup. En ideudviklende debat kunne mske fre frem til, at den bedste lsning var Slvig -  rhus. Frits Andersen fremlagde forleden et forslag om at Kanhave skulle sejle en morgen og en aften tur til rhus. Ideen blev hurtigt skudt i snk af politikere der ser begrnsninger frem for muligheder. rgerligt - for ideen kunne have startet en spndende debat om den fremtidige sejlads til Sams. Vi kan forst p debatten i Sams Posten og p deres netforum, at lsningen med Kanhaves ture til rhus ikke er den rigtige model, men der kunne vre kommet en sund, berigende og oplysende diskussion ud af det. En diskussion der kunne have ledt os til den rigtige lsning p lngere sigt.

Per Urban Olsen  skriver, at vi ville g glip af 4 dobbeltture til Hou. Det er mske rigtigt, men han undlader at forholde sig til, at vi i stedet fr 2 dobbelture til rhus, som vil give nogle helt andre perspektiver for en.

Mske kunne passagererne incl. vognmndene godt tnke sig at komme direkte til rhus 2 gange om dagen. Vi kunne jo prve at sprge dem

Einar Madsen mener, at forhandlingen med NFS er kompleks nok. Henrik Kjr mener at, det er ufint af Frits Andersen at kaste ideen p bordet i den vanskelige forhandlingssituation. Jeg mener, at det netop er ved mulighed for forandringer man skal huske visionerne   ellers bliver disse ( visionerne ) blot forkromede ord uden betydning.

Jamen vil du da bare lade pengene fosse ud af kommunekassen vil nogle mske sprge. Nej naturligvis ikke, men sdan foregr ideudvikling ikke. Begrnsningerne skal nok komme senere i forlbet. De m bare ikke ikke delgge udviklingsfasen, som mske ogs kan bringe utraditionelle lsninger for financiering frem.

Ovennvnte problemstilling gentager sig desvrre, nr det glder sammenlgning med rhus eller ej. Ogs her blokerer flertallet i kommunalbestyrelsen for en dialog / forhandling med rhus som kunne lse op for usikkerheden og belyse de mange aspekter der er i sagen. Diskussionen lige nu er efter min menig baseret p enkelte fakta taget ud af en sammenhng og giver ikke noget klart billede af hvad en sammenlgning kan betyde for Sams.

Det er mit nske til den nye kommunalbestyrelse, at der fremover kan fres berigende debatter og ideudvikles  i byrdssalen. Det trnger vi til, men det er ndvendigt med et anderledes sammensat flertal ellers havner debatten fortsat i begrnsninger inden den overhovedet er startet.

Sdan som KB-mderne foregr nu kommer der ingen eller kun ganske f tilhrere. Per Sgrd skriver at borgerne bare kan mde, hvis de savner informationer eller har sprgsml.  Nej Per Sgrd. Det er efter min menig  politikernes opgave at gre debatten s spndende og inddrage borgerne s meget, at de fr lyst til at blande sig. 

Steen Brorsen

Formand for Sams Listen 


Bor sammen med Britta p Vorbjerggrd, Sildeballe 3
Vi flyttede til Sams for 12 r siden og har ikke fortrudt det et sekund.
Driver Sams Hestevogne - en sund lille turistvirksomhed, der tilbyder en anderledes ferieform til hesteglade gster.
Har gennem min opvkst p landet fet en fri og liberal indstilling til livet.


Seneste indlæg: