Samsø på nettet
  Online lige nu: 94 - Besgende i alt: 2414 Dato: 20-08-2017  
21-02-2015 21:12:49
Del indlæg Del indlæg
3 kommentarer

Jeg var ikke inhabil.

P Kommunalbestyrelsesmdet (KB) d. 11. november 2014 sag nr. 252 havde De Konservative (C) og Venstre (V) stillet forslag om, at MF Kyholm skulle kbes ind til ekstra ture p Jyllands Ruten i overgangsfasen, medens vi ventede p MF Sams, da vor vurdering var og er, at Ane Ls ikke havde den ndvendige tonnage. Debatten i KB sluttede af med vedtagelsen af en kraftig kritik af Borgmesteren for brud p tavshedspligten vedtaget med stemmerne 6 5 af C og V. Vedtagelsen lyder: P mde i konomiudvalget d. 04.11.2014 besluttede et flertal, at der skulle tages kontakt til Danske Frger mhp. at forhandle charter pris p MF Kyholm. Med baggrund i Borgmesterens brud p tavshedspligten i forbindelse med tidligere oplyste tal, anser KB det ikke lngere muligt at forhandle om denne pris, hvorfor KB ikke ser sig i stand til at vedtage det af C og V stillede forslag. S langt s godt.

Men som det ogs fremgr af referatet fra KB mdet d. 11. november, s startede debatten med, at Borgmesteren ville havde mig erklret for inhabil, og dermed ogs udelukket fra at deltage i debat samt afstemning, hvilket flertallet bestende af C og V (6 5) ikke mente jeg var. Og som journalist J.R.E. p forsiden af Sams Posten d. 13. november helt korrekt gr opmrksom p: Var han inhabil (Mig), ville forslaget blive nedstemt. Korrekt nok Var jeg blevet sendt uden for dren, s var C og V forslag ikke blevet vedtaget. Nu fik Borgmesteren ikke sin vilje, og der blev efterflgende vedtaget en kraftig kritik af ham.

Men var Jeg inhabil? En privat person indklagede efterflgende min deltagelse i sagen for Statsforvaltningen, da han ogs mente, at jeg var inhabil, og dermed ikke mtte havde deltaget i debatten samt afstemningen. Statsforvaltningens afgrelse er netop faldet, og lyder i sin enkelthed, at jeg ikke var inhabil. Jeg havde ikke en sdan personlig eller konomisk interesse i sagen, at der var grundlag for at statuere inhabilitet.

Selvflgelig var jeg ikke inhabil i sagen, da min rolle ved Danske Frger, der ejer og driver MF Kyholm "kun" er som almindelig lnmodtager, hvilket jeg ogs gjorde mig meget store anstrengelser for at forklare p KB mdet, og som C og V efterflgende stemte igennem med 6 5, hvorefter behandlingen af selve punktet kunne begynde, afsluttende med vedtagelse af den efterflgende kraftige kritik af Borgmesteren.

Jeg takker Statsforvaltningen for en meget klar samt velargumenteret afgrelse. Jeg burde vel egentlig ogs takke den borger, der klagede til Statsforvaltningen over min deltagelse i behandlingen af sagen, selv om han nu nppe gjorde det for at hjlpe mig.

Venlig hilsen Per Urban Olsen Sams Konservative.


28-09-2014 23:33:46
Del indlæg Del indlæg
3 kommentarer

Skats skattehul !!!!!!

Vel hjemkommet efter endt landsrd. Og hvilket landsrd. Kampnd, gejst og gpmod.

Det er den 3. formand for partiet jeg nu - i lbet af alt for kort tid - har vret med til at vlge. Men hvilket valg, og hvilken gejst det foregik med. Det har jeg ikke oplevet fr. Kampnden og troen er der - ingen tvivl om det.

Og s tilbage til overskriften om Skats skattehul, hvilket er indholdet i det indlg, som jeg holdt fra landsrdets talerstol, hvilket kommer her nedenstende.

Landsrdstale 2014.

Frst et stort tillykke til Sren Pape fra Sams. Det glder os.

Og s til mit indlg der omhandler et skattehul. Normalt nr man taler om skattehuller, s er det nr en borger eller en virksomhed har fundet et hul i skattelovgivningen, som de forsger at udnytte. Det skattehul jeg vil omtale i dag er et skattehul som skattevsnet har opdaget, og som de nu forsger at udnytte.

For nogen r siden blev vandsektorloven ndret, hvorved vandselskaberne blev udskilt fra kommunerne myndighedsopgaverne samt driftsopgaverne mtte ikke ligge samme sted lngere. Vandselskaberne forblev efter princippet at de skulle hvile i sig selv eller sagt p en anden mde, s mtte de over r stadigvk hverken give overskud eller for den sags skyld underskud de skulle forblive non profit selskaber.

Politikernes udmeldinger var ved vedtagelsen af loven derfor naturligt ogs, at det ikke var med skatte provenu for je, at man ndrede vandsektorloven.

Men se, her har staten i staten skattevsnet jo s fet je p det fr omtalte skattehul. Skattevsnet har i forsommeren i r vundet 4 prvesager anlagt af DANVA i Landsskatteretten. Uden at spilde min sparsomme tid p detaljer, s betyder afgrelserne i Landsskatteretten kort og godt at non profit selskaberne vandselskaberne, hvilket inkluderer spildevandsselskaberne, bliver skattepligtige med tilbagevirkende kraft. Fantastisk at selskaber, der ved lov er skabt til ikke at give overskud, skal betale skat. Her ligger forsigtigt vurderet en rlig skatteregning til vandselskaberne og dermed til de danske virksomheder samt forbrugere p flere hundrede millioner kroner om ret. Dem det gr hrdest ud over, er de virksomheder, der bruger meget vand b. la. slagterierne, der i forvejen har det hrdt samt brnefamilierne og familierne med de laveste indtgter.

S meget om skats skattehul. Vandsektorloven skal politisk evalueres her i efterret. Jeg hber, tror og forventer at De Konservative i den forbindelse klart vil melde ud samt st fast p, at formlet med ndringen af vandsektorloven ikke var med skatte provenu for je. Skats tolkning samt Landsskatterettens afgrelse gr ud over dansk eksport samt de svagest stillede familier. Dette er ikke og bliver aldrig konservativ politik.

Tak for ordet. Forsat godt landsrd.

OG LAD OS S ELLERS KOMME I ARBEJDSTJET ALLE GODE KONSERVATIVE KRFTER. DET ER IKKE KUN SREN PAPES ANSVAR DET HER. HER HJLPER ALLE TIL.

Venlig hilsen Per Urban Olsen.


23-08-2014 21:51:42
Del indlæg Del indlæg
1 kommentar

Det er egentligt utroligt - - - - - -

Frst det lidt trlse. Vi bliver desvrre nd til at aflyse mandagens konservativt arrangerede fyraftensmde i Medborgerhuset, hvor dagsordenen til tirsdagens kommunalbestyrelsesmde Med meget mere var til drftelse, da bde Jrn C. Nissen og undertegnede skal til andet mde. Beklager dybt.

Og s tilbage til overskriften. Det er egentligt utroligt, at man er nd til at krve, at f sat et punkt p den kommunale dagsorden for at f at vide, hvad der foregr mht. Ballen Frgehavn bygning, Slvig Havns ombygning, bygning af veje samt Kommunens nybyggede Polske frge. Se nedenstende der bliver behandlet under sag nr. 188. Vi bliver kort og godt ikke holdt srligt godt informeret, samtidig med at politiske beslutninger ikke bliver fuldt til drs. Svar p frste sprgsml er allerede modtaget i form af et bilag under sag nr. 188. Svaret er i form af en ny tidsplan, der modsat den vi fik p mdet d. 4. marts nu ikke lngere siger OK (grnt) p alle punkter, men har flere advarsler (orange). Netop derfor burde vi som lovet p mdet 4. marts vre blevet holdt lbende orienteret, og ikke frst nr jeg i form af en lngere rkke sprgsml brokker mig.

Hermed en kraftig opfordring til at mde op i Kommunalbestyrelsen p tirsdag kl. 17.00. Nok er de fleste punkter p dagordenen lidt "tamme", men jeg glder mig selv ret meget til sag nr. 188. Jeg glder mig til at f svar p nedenstende sprgsml. Sprgsml der ikke burde vre ndvendige at stille, hvis vi ellers som lovet var blevet holdt lbende orienteret, samt havde fet de besluttede sager p dagsordenen.

Fra Konservativt hold nsker vi flgende belyst p frstkommende kommunalbestyrelsesmde:

P Kommunalbestyrelsesmdet d. 28. januar 2014 blev der orienteret om infrastrukturprojekter, hvorved det samtidigt fremgik, at der efterhnden ligeledes ville blive fremlagt tidsplaner for bygning af Ballen Frgehavn, vejforlb til Ballen Frgehavn, ombygningen af Slvig Havn og en tidsplan for frgedrift i overgangsfasen omkring d. 1. oktober.

  1. En tidsplan for frnvnte eftersprges, da Kommunalbestyrelsen ingen status har modtaget derom siden Kommunalbestyrelsesmdet 4. marts.

Kommunalbestyrelsen besluttede p mdet d. 4. marts 2014 modellen for ombygningen af Slvig Havn, samt gav anlgsbevilling til samme. I forbindelse med denne beslutning vedtog Kommunalbestyrelsen endvidere, at detailprojektet for Slvig Havns ombygning efterflgende skulle fremlgges til politisk godkendelse.

  1. Hvornr bliver detailprojektet for Slvig Havns ombygning fremlagt til politisk godkendelse?
  2. Hvornr bliver vindende tilbud p Slvig Havns ombygning fremlagt til politisk behandling samt godkendelse, p samme vis som Kommunalbestyrelsen p mdet d. 4. marts godkendte MT Hjgrds tilbud p bygning af Ballen Frgehavn?
  3. Hvornr skal Kommunalbestyrelsen trffe beslutning om finansieringsformen mht. ombygningen af Slvig Havn, p samme vis som Kommunalbestyrelsen p mdet d. 29. april 2014 traf beslutning om finansieringsformen i forbindelse med byggeriet af Ballen Frgehavn?

P baggrund af mail / sprgsml fra Kommunalbestyrelsesmedlem Per Urban Olsen d. 8. august 2014 oplystes fra Kommunen, at Kommunens nybyggede frge tilsyneladende har vgtproblemer. I forbindelse med mail korrespondancen lovede Borgmesteren en orientering til U samt KB.

  1. En grundig orientering om vgtproblemet, evt. konsekvenser for lasteevne m.m. nskes.
  2. En forklaring p at ugerapport af 27. juli udsendt d. 8. august med intet ord omtaler evt. vgtproblemer, nr der ud af mail korrespondancen fremgr, at man var bekendt med problemet?
  3. En forklaring p at Kommunalbestyrelsen ikke var blevet orienteret af Borgmester samt forvaltningen, nr der ud af mail korrespondancen af 8. august fremgr, at Borgmesteren samt Forvaltningen var bekendt med problemet?

I forbindelse med infrastruktur borgermdet p Flinchs Hotel fr sommerferien blev det oplyst, at der i den efterflgende uge skulle afholdes et mde med Odder Kommune, hvor b. la. parkerings situationen ved Hov havn skulle drftet. En orientering fra dette mde nskes.

Med venlig hilsen Per Urban Olsen, De Konservative.

Den samlede dagsorden inkl. Bilag til tirsdagens kommunalbestyrelsesmde kan ses p: http://polweb.nethotel.dk/Produkt/PolWeb/default.asp?p=samsoe&page=document&docId=53037


01-05-2014 23:59:44
Del indlæg Del indlæg
5 kommentarer

S kan I godt begynde at glde jer.

Programmet for "Sams Bredygtig Festival 2014" er klar.

En Festival hvor vi flger op  p " Danmarks strste elbil dag", som jo blev afholdt sidste r ved Energiakademiet.

En Festival hvor vi stter fokus p fossilfri mobilitet, sundhed samt kologi.

Det hele foregr ved Energiakademiet i Kr. Himmelfartsferien d. 31/5 samt 1/6.

Venlig hilsen Per Urban Olsen.

Se meget mere p:

http://www.samsoe-baeredygtig-festival.dk/

23-03-2014 00:26:47
Del indlæg Del indlæg
0 kommentarer

3 interessante dage er overstet, og 2 mere flger.

Torsdag og fredag var jeg til kommunalpolitisk topmde i lborg. Det er altid interessant samt inspirerende at mde kommunalpolitikere fra det vrige land, samt mdes med landspolitikere, hvilket er en fast del af topmdet for alle politiske partier.

Det der gjorde topmdet specielt interessant i r, var fredagens temamde, som omhandlede "Danmarks strukturelle udvikling lokal balance". Temamdet handlede kort og godt om befolkningsflytningen fra land til by, samt de udfordringer dette bringer for alle.

Budskabet var, at strre metropoler (Kbenhavn lborg rhus) gavner hele landet, da de genererer mere end deres befolkningstilvkst tilsiger. JAVEL men glem nu ikke konsekvenserne for den 2/3 del af landets kommuner, der i jeblikket oplever befolkningstilbagegang og dermed ogs faldende bloktilskud, skatteudskrivningsgrundlag, butiksdd, uslgelige boliger osv.

Det jeg mest kunne bruge fra temamdet var, at vi som udkantskommune bliver nd til at forholde os realistisk til befolkningsflytningen fra land til by, samt ligge realistiske planer ud fra dette faktum. Det hjlper ikke, at vi i vor nste strategiplan arbejder med hensigter om at ge befolkningstallet, nr alt taler for det modsatte. Vi bliver nd til at forholde os til, at vi som 2/3 del af landets kommuner vil forblive at miste indbyggere til storbyerne de kommende r, og s ellers indrette kommunen efter dette. Realisme og ikke urealisme.

Lrdag var s den 3. omtalte interessante dag. bent hus i forbindelse med byggeriet af Ballen Frgehavn, hvilket tiltrak ca. 300 interesserede gster. Med tanke p fredagens temamde str byggeriet af Ballen Frgehavn, og dermed de forbedringer dette vil give for Sjllands Trafikken sammen med den snarligt forgede tonnage p Jyllandsruten meget klart for mig som tiltag, der er piskende ndvendige for Samss fremtid. Vi bliver nd til selv. Jeg hrte i hvert tilflde ingen der tilbd Udkantskommunerne hjlp p fredagens temamde. Men selvflgelig kan vi selv Det er jo det vi er ved at bevise.

De 2 nste interessante dage er den kommende onsdag og torsdag, som mildt sagt har at gre med den fr omtalte forgede tonnage p Jyllandsruten. Kommunalbestyrelsen er disse dage inviteret til Polen for at overvre sstningen af Sams Kommunes nye frge, der netop skal ge tonnagen p Jyllandsruten til noget nr det dobbelte af i dag. At tnke sig, at Samsingerne fr en frge, der kan rumme nsten det dobbelte i forhold til den nuvrende frge, men bruger ca. 25 % mindre brndstof. At tnke sig, at Samsingerne fr Danmarks frste passagerfrge, der kan sejle p naturgas. At tnke sig, at Samsingerne om f r har Verdens frste passagerfrge, der sejler p biogas, der tilmed er produceret p Sams. At tnke sig, at Samsingerne om f r ikke behves at sende 10 12 mill. Kr. vk fra en hvert r til indkb af brndstof, men kan lade dem blive p en til gavn for alle.

Som jeg skrev fr: Selvflgelig kan vi selv Det er jo det vi er ved at bevise.

Venlig hilsen fra Per Urban Olsen.


30-01-2014 23:35:41
Del indlæg Del indlæg
1 kommentar

Tilhnger af erhverv og bostning, men alligevel stemte jeg imod ndringen af de kommunale styrelsesvedtgter, som muliggjorde et udvalg for erhverv og bostning, og hvorfor s det?

Oprettelsen af et udvalg for erhverv og bostning br ske med baggrund i en diskussion om erhverv og bostning, og ikke som her, hvor diskussionen var en konstitueringsaftale, der skulle g op.

Oprettelsen af et udvalg for noget s vigtigt som erhverv og bostning mener jeg krver mere end 5 min. diskussion 2 personer imellem en sen valgaften. Hvor var hele den forudgende diskussion? Den eneste forudgende diskussion var, at Socialdemokratiet d.27.08.2013 stillede forslag i KB om nedlggelse af udvalgene, og efterflgende havde dette som tema ved kommunevalget 3 timer efter valghandlingens afslutning oprettede de nu uden yderligere diskussion pludseligt yderligere et udvalg sammen med Venstre, og det udelukkende ndvendiggjort af en konstitueringsaftale de to partier imellem, som skulle g op.

Jeg mener, at fokus p erhverv og bostning br forblive i det udvalg, som Borgmesteren er formand for konomiudvalget, men under ndrede vilkr og rammer, som det nye konomiudvalg, som noget af det frste, aftaler. Borgmesteren er den eneste fuldtids lnnede politiker. Borgmesteren har sin daglige gang sammen med lederen af afdelingen for erhverv og bostning. Borgmesteren har alle chancer for at skabe maksimal fokus p erhverv og bostning.

Som Konservativ har jeg altid fokus p erhverv og bostning. Vi har nu mulighederne for at vende en negativ udvikling p Sams til det bedre, hvis vi griber de muligheder korrekt an, som b. la. kommunens projekter mht. Ballen Frgehavn samt eget kommunalt rederi giver. Uanset at jeg er modstander af oprettelsen af endnu et politisk udvalg, vil jeg selvflgelig se positivt p de indstillinger det nye udvalg mtte komme med Indstillinger som skal forbi ja sjovt nok konomiudvalget, hvor jeg selv sidder.


24-12-2013 21:50:29
Del indlæg Del indlæg
1 kommentar

Slut efter 4 r med Borgmesterposten i denne ombring. Slut efter 8 r med formandsposten for Teknisk Udvalg (TU). Men absolut ikke slut med hverken politiske resultater eller politisk indflydelse for Sams Konservative.

Efter selv at havde sat som formand for (TU) i 8 r, er jeg blevet spurgt om, hvordan det nu fltes ikke at skulle vre dette lngere. Det rlige svar er, at jeg faktisk har det godt med det. Jeg har brugt s meget tid p samt er get s meget op i hvervet som formand for (TU), at det nok er sundt at prve noget andet.

I den kommende periode skal jeg sidde i (TU) som menigt medlem samt i konomiudvalget, samtidig med at jeg bliver 2. viceborgmester. Min partikollega Jrn C. Nissen (snart tidligere Borgmester) skal ogs sidde i (TU) tillige med at han skal sidde i Social og Kulturudvalget.

Jeg glder mig til sammen med Jrn at flge op p det arbejde, der er udfrt de sidste 4 8 r.

Med Konservativ Borgmester ved roret har vi sammen med den vrige Kommunalbestyrelse fet skabt fundamentet for Samss fremtid og det i en krisetid.

Den gede tonnage, som Kommunens nybyggede frge fra oktober 2014 skaber p Jyllandsruten, betyder, at turister fremover ikke bliver mdt med beskeden "udsolgt", og Samsingerne derved gr glip af mulige indtgter.

Den gede tonnage, hurtigere overfart samt lavere billet takster p Sjllandsruten skulle gerne bne Sams op for et nsten uopdyrket marked, med gede indtgter og derved vkst for Sams til flge.

Endelig glder jeg mig til at flge op p Kommunens forsatte satsning inden for VE, som senest har betydet en kraftig energirenovering af den kommunale bygningsmasse, kommunale solcelle anlg, kommunale elbiler, og inden lnge Kommunens nye frge, som kan sejle p naturgas fra frste dag, og som om f r gerne skulle sejle p biogas produceret p Sams. (Verdens frste biogas frge). Tiltag som tilsammen gerne skulle vre medvirkende til, at Sams nr mlstningen om at blive helt frigjort fra fossile brndstoffer senest i 2030.

Der bliver nok at se til, og med 2 konservative mandater placeret i midten af Samsk politik har vi alle muligheder for at f maksimal indflydelse. En indflydelse hvor vi altid vil have fokus p miljet samt ansvarlig konomisk politik med tung social vgtning.

Med de ord nskes alle en rigtig god jul samt et rigtigt godt og spndende nytr.

Per Urban Olsen.


02-10-2013 00:22:30
Del indlæg Del indlæg
1 kommentar

 

Mdet omhandlede for mit vedkommende 2. behandlingen af regionens budget, hvor vi fra konservativ side havde valgt at indg budgetaftale med de vrige partier p nr Venstre og Dansk Folkeparti, som desvrre havde valgt at st udenfor forliget.

Fordelen ved et forlig er, at man der har muligheden for at f indflydelse, selv om man selvflgelig aldrig fr alt det, man kan nske sig. Omvendt er man helt sikker p ikke at f nogen indflydelse, sfremt man ikke indgr forlig. Dette er selvflgelig en afvejning, man hver gang m gre sig. Jeg er tilfreds med forliget, samt de konservative fingeraftryk vi fik sat, af hvilke der bl.a. kan nvnes:

1)      Bindende kvalitetsml for alle krfttyper med forkortet behandlingstid.

2)      Tilfrelse af ekstra midler til de medicinske afsnit for at lse problemet med overbelgninger p afdelingerne.

3)      Kontaktpersonordningen bliver styrket, sledes at en sundhedsfaglig person fr ansvar for hele behandlingsforlbet, hvilket er en sag De Konservative har arbejdet for i hele regionens levetid.

4)      At patienter, som skal opereres for gr str, fremover skal have et markant bedre tilbud, s flere af disse patienter kan f en fremtid uden briller.

Der var flere andre konservative fingeraftryk i forliget, men sfremt jeg skal n at omtale yderligere to sager p regionens dagsorden, hvor Sams direkte omtales, m jeg hellere springe frem til dette nu.

Som allerede omtalt i Sams Posten, s har Sams Sundheds- og Akuthus fet bevilliget 3,1 mill. Kr. til ombygning og indretning af en akutklinik. Da det allerede er omtalt i Sams Posten vil jeg ikke bruger yderligere tid p at kommentere dette udover at konstatere, at Sams Sundheds- og Akuthus fr et gevaldigt lft, samt at de kommunale og regionale funktioner viderefres undret med den tilfjelse, at de praktiserende lger fremover varetager de funktioner sygehuslgerne tidligere havde. En ndring der blev en ndvendighed b.la. fordi det ikke lngere var muligt for regionen at rekruttere lger til de 3 hidtidige sygehuslgestillinger p Sams.

Den sidste sag p dagsordenen, hvor Sams direkte omtales, er en sag der i ansgningen brer overskriften Pumper i cirkulr konomi. Og hvad er s det? Sams Kommune har sgt og fet 200.000,- kr. i tilskud til et projekt, hvor man gennem nye leasingmodeller vil ge effektiviteten og genanvendelse af pumper til b.la. cirkulering af varme samt flytning af vand og spildevand, hvorfra 20 % af Samss samlede elforbrug overraskende stammer. Hvorved man p den ene side sikre, at pumperne er up-to-date og s energieffektive som muligt. Og p den anden side sikrer, at leverandren tager pumperne tilbage og genanvender materialerne. Projektet gennemfres i samarbejde med Grundfos og en lokal installatr og kan indebre design af nye pumpetyper, der lettere kan genanvendes.

Endnu et projekt i forlngelse af Den vedvarende energi . Det er ret interessant at tnke p, at den type tiltag gang p gang kommer fra den lille kommune, hvor der ikke er langt fra tanke til handling, og ikke fra den store kommune, som nogle hvert 4. r taler og drmmer om.

Venlig hilsen Per Urban Olsen.

Nr. 2 p de konservatives liste til kommunevalget.

Nr. 6 p de konservatives liste til regionsvalget. 

 


17-09-2013 10:52:48
Del indlæg Del indlæg
1 kommentar

 

Jeg betragter det at blive indvalgt i Regionsrdet som et langt sejt trk. For mit vedkommende startede det for snart 8 r siden med en opstilling som nr. 22 p den konservative liste, afsluttende med at jeg ved sidste valg opnede en plads som 2. suppleant. S tt p, og s alligevel ikke Der var jeg meget tt p at opgive, og havde vel egentlig ogs gjort dette.

I kraft af de mange lokale personlige stemmer sidste gang, og den derved opnede 2. suppleant plads, har jeg netop modtaget meddelelse om, at Jeg skal deltage i mit frste regionsmde d. 25. september, da der er konservativt afbud.

S det lykkedes faktisk Samsingerne at f en lokal reprsentant i regionsrdet, om end det kun er for en kort bemrkning i denne her ombring. Det bekrfter selvflgelig en i, at kampen ikke har vret forgves, og at jeg br kmpe til ende, hvorfor jeg ogs er glad for, at jeg i forsommeren blev genopstillet p den konservative liste. Inden opstillingsmdet, havde jeg dog betinget mig en bedre placering p listen end sidste gang, for derved at ge chancerne for indvlgelse, hvilket lykkedes, hvorfor jeg er opstillet p en 6. plads denne her gang.

Jeg mener, at det er af stor vrdi, at Samsingernes rst bliver hrt s mange steder som muligt, hvor beslutninger der pvirker vore hverdag, bliver truffet. Jeg rgrer mig over, at det kun bliver til en enkelt dag i regionsrdet i denne her ombring, men vil gre hvad jeg kan for at det ikke bliver en enlig svale. I den kamp bliver Samsingernes opbakning samt min bedre placering p den konservative liste utrolig vigtig.

V.h. Per Urban Olsen.

Nr. 2 p den konservative liste til kommunevalget.

Nr. 6 p den konservative liste til regionsvalget.


 

12-09-2013 19:46:49
Del indlæg Del indlæg
0 kommentarer

 

Frst 180 grader rundt Og s en lille smule fakta = Svar p Carsten og Henriks kopi indlg.

Hermed et indlg, som jeg ikke har kopieret fra Jrn, og som han garanteret heller ikke efterflgende kopierer fra mig.

Jeg ved udmrket, at Venstre ikke fik deres vilje 100 % p forrets ikke besluttende budget tema mder Det var der nu ingen der fik.

Det ndrer ikke p, at det faktuelt er beviseligt, at Venstre og Socialdemokratiet i fllesskab fremsendte budget forslag til beslutning p Kommunalbestyrelsesmdet d. 25. juni. Af de samlede besparelser p ca. 12 mill. Kr. var der enighed i hele kommunalbestyrelsen om de ca. 10,3 mill. Kr., hvorimod De Konservative, SF og Flleslisten Sams ikke var enige i Venstres og Socialdemokratiets besparelsesforslag p de sidste ca. 1,7 mill. Kr. Venstres og Socialdemokratiets forslag kunne ikke vedtages, da Venstre ikke var fuldtalligt mdt, hvorfor afstemningen endte 5 -5.

Borgmester Jrn C. Nissen foreslog derfor p Kommunalbestyrelsesmdet d. 25. juni, at vi skulle stemme de besparelser igennem, som der var enighed om, hvorimod de sidste besparelser p ca. 1,7 mill. Kr. mtte afvente, at Venstre var fuldtalligt mdt. Dette ville Venstre og Socialdemokratiet ikke vre med til, hvorfor denne afstemning ogs blev 5 5, hvorved alt faldt til jorden.

Efterflgende blev punktet genbehandlet p Kommunalbestyrelsesmdet d. 27. august, hvor Venstre var fuldtalligt mdt, hvorved Venstre og Socialdemokratiet stemte den fulde besparelse p ca. 12 mill. Kr. igennem Bde de ca. 1,7 mill. Kr. som der ikke var enighed om, men ogs de ca. 10,3 mill. Kr. som alle var enige i, men som Venstre og Socialdemokratiet p mdet d. 25. juni ikke ville vre med til at stemme srskilt igennem.

At forvente, at vi andre vil stemme for delelementer af Venstres og Socialdemokratiets forslag, som vi absolut ikke er enige i, og det med begrundelsen at Venstre og Socialdemokratiet alligevel ville kunne stemme forslagene igennem p det efterflgende mde, hvor alle Venstres medlemmer mdte frem, den tller selvflgelig ikke. Der er selvflgelig ingen der stemmer for forslag, som man ikke kan bakke op om. I modsat fald burde Venstre selvflgeligt havde stemt for besparelserne p vederlaget til formndene for SKU og TU, nu da der var et flertal blandt de vrige KB medlemmer. Omvendt har jeg stadigvk utroligt svrt ved at forst, at Venstre og Socialdemokratiet kan stemme for det selv samme p kommunalbestyrelsesmdet d. 27. august, som de ikke kunne stemme for p Kommunalbestyrelsesmdet d. 25. juni, og det udelukkende fordi de ikke kun f det hele p en gang.

Det ville mske vre lidt nemmere for fremtiden, hvis Venstre lidt oftere mdte frem i Kommunalbestyrelsen med alle mand.

 

Med venlig hilsen Per Urban Olsen.    
30-08-2013 20:35:14
Del indlæg Del indlæg
7 kommentarer

Den vanskeligt stillede kommune og s mske alligevel ikke.

 

I dag har i alt 55 kommuner fet besked fra konomi og Indenrigsministeriet om, at de er tildelt srtilskud fra en af ministeriets tre srtilskudspuljer. Der er tildelt samlet lige under 1 mia. kr.

 

konomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager siger:

Med srtilskuddene har de kommuner, som oplever srligt store konomiske udfordringer, fet en hndsrkning til budgettet for nste r. Jeg ved, det er svrt at f budgettet til at g op flere steder, og ikke alle som har sgt, har fet. Men det er godt, at vi kan hjlpe de kommuner, hvor udfordringen er strst. I regeringen prioriterer vi, at konomien skal vre socialt bredygtig, og det kan ses ved, at der i godt 30 kommuner vil vre 451 mio. kr. til at gre en forskel for de mest udsatte borgere i vores samfund.

Se mere p http://oim.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2013/aug/kommunerne-faar-taet-paa-1-mia-kr-i-saertilskud.aspx

Der er ingen tvivl om, at Sams Kommune har en stram konomi. Og at vi skal spare p budgetterne endnu engang, er heller ingen hemmelighed. Dette har selvflgelig betydet, at de personer, som hvert 4. r dukker frem og taler om sammenlgning med rhus Kommune, eller som det nu hedder perspektiver og konsekvenser ved en sammenlgning med rhus Kommune skal undersges, endnu engang bruger pstanden om den konomisk vanskeligt stillede / svage kommune som et argument for nedlggelsen af Sams som selvstndig kommune. Omvendt har bla. undertegnede argumenteret for, at nok er vore konomi stram, men at den absolut ikke er ringere en strsteparten af landets vrige kommuner. Med dagens udmelding fra konomi og Indenrigsministeriets m jeg konstatere, at De vurderer Sams Kommunes konomi til er ligger i den bedre halvdel blandt landets kommuner. Ud af landets 98 kommuner blev der givet tilskud til 55 kommuner. Sams Kommune var blandt de 43 kommuner, hvor ministeriet ikke mente, at de konomiske udfordringer (problemer) var tilstrkkeligt store til at kunne modtage tilskud.

Selv om ministeriet vurderer Samss konomiske situation til at ligge i den bedre halvdel, s forstr jeg stadigvk ikke, hvorfor Venstre og Socialdemokratiet ikke ville vre med til at gennemfre den del af besparelserne, som vi trods alt var enige om fr sommerferien og ikke frst nu i tirsdags d. 27. august.

Forhistorien er, at kommunalbestyrelsen fr sommerferien var enige om besparelser for ca. 10,3 mill. kr., hvorimod vi ikke kunne finde flles fodslag om de sidste besparelser p ca. 1,7 mill. kr. Og da Venstre endnu engang ikke var fuldtalligt mdt, endte samtlige afstemninger 5 5, hvorved forslagene ikke kunne vedtages. Borgmester Jrn C. Nissen foreslog s p mdet fr sommerferien, at vi stemte de besparelser p 10,3 mill. kr. igennem, som vi trods alt var enige om, hvorimod de sidste 1,7 mill. kr. mtte afvente august mneds mde, hvor Venstre og Socialdemokratiet s kunne stemme dem igennem, (hvis alle Venstre medlemmer ellers mdte frem). Dette ville Venstre og Socialdemokratiet heller ikke vre med til. Jeg forstr simpelthen ikke, hvorfor Venstre og Socialdemokratiet ikke ville vre med til at vedtage den del af besparelserne, som vi ellers var enige om. Konsekvensen er, at Kommunens reelt har mistet knap 2 mill. kr. (10,3 mill. kr./12*2 = 1,7 mill. kr.). Nok vurderer ministeriet ikke Sams Kommunes konomi til at vre specielt ringe, men??? Ja den der m Venstre og Socialdemokratiet alts selv forklare sig ud af.

 

Ls mere p Facebook siden: Sams Konservative.

 


10-05-2013 23:34:44
Del indlæg Del indlæg
0 kommentarer

S er det lige fr - - -
Husk Elbil dagen i morgen lrdag d. 11. maj ved Energiakademiet fra kl. 11.00 til 17.00.

Vi er "nsten" klar.

M.v.h. Per Urban Olsen.

28-04-2013 22:10:26
Del indlæg Del indlæg
7 kommentarer

Hej Alle.

S er programmet for Danmarks strste elbil dag klar. Arrangementet lber af staben lrdag den 11. maj kl. 11.00 - 17.00 ved Energi Akademiet.

Fuldstndigt program m.m. kan ses p facebook grupperne: Sams Net-Avis, Sams - en selvstndig kommune, Hjlp hinanden p Sams, Sams samt Onsbjerg Skole. Endvidere kommer programmet snarest i Sams Posten-

Med venlig hilsen Per Urban Olsen. 

31-03-2013 13:16:47
Del indlæg Del indlæg
1 kommentar


Sidste indlg: Ballen Frgehavn og hvorfor? Inkl. forklaring p begrebet ruteafgift = aflivning ammestuehistorie.

 

http://www.facebook.com/groups/539077642782128/permalink/545890752100817/

12-03-2013 23:32:12
Del indlæg Del indlæg
0 kommentarer


En god dag er snart til ende. Som bekendt skal en god dag gerne ende med noget godt, hvilket jeg mener at gruppen som undertegnede og Ida Kristensen har lavet i aften er.

Med venlig hilsen Per Urban olsen.

http://www.facebook.com/perurban.olsen?ref=tn_tnmn#!/groups/539077642782128/

13-01-2013 19:58:10
Del indlæg Del indlæg
1 kommentar

Et r i kontrasternes tegn.

Jeg m hellere starte med at nske alle et godt nytr med tak for det forgangne, som p alle mder har vret et r i kontrasternes tegn. Et r i kontrasternes tegn nr jeg sammenligner forskellige omrder i kommunen.

Jeg vil her frst forsge at kigge tilbage p nogle af de interessante ting der i 2012 er forget i teknisk afdeling, som jeg pt. har det privilegium at vre formand for.

Allerede i 2003 / 2004 forsgte Sams Kommune frste gang at f tildelt nye sommerhusgrunde, hvilket desvrre ikke lykkedes p dette tidspunkt. Arbejdet med nye sommerhusgrunde stod efterflgende stille nogle r, og kom frst rigtigt i gang igen efter et besg af davrende Miljminister Connie Hedegaard fra De Konservative. Flere rs arbejde bar frugt i 2012, hvor sidste pennestrg blev frt i forbindelse med de 100 nye sommerhusgrunde, som Sams blev tildelt efter Connie Hedegaards besg. Jeg betragter de nye sommerhusgrunde som en investering i fremtiden for Sams, da de selvflgelig ikke vil blive fuldt udnyttet hverken i dag eller i morgen.

Og s lykkedes det endelig at f vedtaget lavenergi temaplanen i 2012, hvor Sams stter tyk streg under vigtigheden i at tnke miljrigtigt = at tnke p de generationer som kommer efter os. At vi fremover p Sams skal bygge nye helrsboliger, som er isoleret 1 klasse bedre end bygningsreglementet, er tidligere blevet kritiseret for b. la. at ville stte alt nybyggeri p Sams i st. Heldigvis kunne 9 ud af 11 kommunalbestyrelsesmedlemmer i sidste ende tilslutte sig planen 1 stemte imod, og 1 var fravrende. Interessant at tnke tilbage p, at hele grundlaget for lavenergi temaplanen blev grundlagt i mit kkken i form af et mde mellem undertegnede, Jrn Nissen samt Einar Madsen og Lena Sundstrm fra Sociallisten.

Af yderlige begivenheder i 2012 som har rodfstet sig i min hukommelse kan nvnes:

1)    Efter flere rs planlgning med deraf flgende kloakering skiftede Srenden endelig status fra at vre et spildevandsteknisk anlg (kloak) til at vre et mlsat vandlb.

2)    Ny spildevandsplan er blevet sendt i hring for at muliggre et bio booster anlg p Norden, hvorved Mrup Havn, Mrup, Sommerhusomrdet samt Nordby kan f renset, samt nedsivet deres spildevand lokalt vha. dette filter anlg = Man skaber grundvand og sparer energi, frem for at bruge energi p at pumpe spildevandet til Ballen Rensningsanlg og videre ud i havet.

3)    Arbejdet med Ballen Frgehavn har taget fart og vil i 2013 blive sendt i VVM hring.

4)    Kommunen er kommet godt i gang med monteringen af solcelleanlg og vil opn sin mlstning om at producere 80 % af sit elforbrug i 2013 v.h.a. solceller.

5)    Hjemmeplejen har fet skiftet en del af bilparken ud til elbiler, og jeg forventer at Kommunen anskaffer yderligere f elbiler i 2013.

6)    Rosen Haven blev indviet i 2012, og jeg hber og tror at 2013 vil blive ret, hvor Rosens Hus ogs bliver frdig restaureret indvendigt.

7)    Endeligt vil jeg nvne, at vi i det forgangne r fik ansat en energi og klimakoordinator samt ny afdelingsleder i teknisk. Jeg havde et fortrinligt forhold til samt samarbejde med den forrige afdelingsleder, men det er nppe nogen hemmelighed, at jeg er srdeles tilfreds med valget af ny afdelingsleder, b. la. p.g.a. Hans syn p klima og energi, VE m.m., hvilket ogs har betydet, at der er kommet turbo p disse omrder.

Jeg indledte med at skrive, at 2012 havde vret et r i kontrasternes tegn. Der hvor pilen peger i modsat retning er selvflgelig konomien. Som de fleste andre kommuner i Danmark har vi mtte erkende, at vi er sidste led i fdekden. Den konomiske krise der lnge har sat sine fodaftryk overalt, kan nu virkelig mrkes i kommunerne. Jeg er selvflge skuffet over, at Regeringens nye udligningsreform absolut ikke stod ml med deres lfter (heller ikke her). Hvor Sams Kommune var blevet lovet et plus p ca. 3 mill. Kr., oplevede vi i stedet for et kraftigt minus. Det er skuffende, men vel egentlig ikke overraskende, for hvor skulle pengene komme fra? Hele landet er i krise, og fr vi mere, er der andre der skal have mindre. Men man skulle mske lade vre med at love helt s meget fra Regeringen side en anden gang (heller ikke her).

Med de ord nskes alle et godt og lykke bringende 2013.

Med venlig hilsen

Per Urban Olsen

De Konservative.

09-12-2012 00:22:54
Del indlæg Del indlæg
2 kommentarer

I forbindelse med efterrets budgetvedtagelse slog jeg til lyd for, at de besparelser, som Kommunen skulle foretage for davrende samt i rene derefter, skulle ske p baggrund af et samlet overblik.


Vi skal kende dybden af de ndvendige besparelser, da vi godt ved, at der venter yderligere besparelser lige om hjrnet med baggrund i b. la. nyt frgeudbud til Jylland samt et stadigt faldende befolkningstal med deraf faldende bloktilskud samt statsgaranteret skatteudskrivningsgrundlag.


Det hjlper heller ikke, at Kommunen vedtager nogle besparelser, som gr ud over enkelte omrder i Kommunen, samtidigt med at vi ikke har det fulde overblik over besparelsespotentialet i samtlige afdelinger. Vi skal kende det samlede besparelsespotentialet samt dybden af de ndvendige besparelser.


Den sparerunde vi nu bevger os ind i, br ske p baggrund af et samlet overblik over de ndvendige besparelser, ogs p lang sigt. Vi kan ikke forstte denne her type glasur skraberi, men bliver nd til at kigge p de grundlggende forhold, da vi ikke kan holde til disse sparerunder r efter r.
Samtidigt bliver vi nd til at f gennemanalyseret alle afdelinger i Kommunen, da besparelser uden et samlet overblik ikke kan undg at ramme skvt samt risikere at vre delggende.


Jeg er derfor glad for, at Kommunalbestyrelsen i enighed har besluttet at trkke i ndbremsen indtil det ndvendige overblik er tilstedet. Det m hellere tage en mned for meget end en mned for lidt.


Det siger derfor ogs sig selv, at de besparelser p ldreomrdet, som Social og Kulturudvalget har indstillet til KB, br udsttes indtil frnvnte samlede overblik er tilstedet.


Jeg er ikke et jeblik i tvivl om, at vi bliver nd til at foretage nogle besparelser som kommer til at gre meget ondt. Men jeg foretrkker, at vi selv gr dette frem for at andre kommer og gr det for os, hvilket bliver tilflde, hvis vi ikke selv er i stand til at skabe den ndvendige balance i kommunens konomi, ogs p lang sigt.

 

Med Venlig hilsen

Per Urban Olsen

De Konservative.

25-10-2012 22:09:35
Del indlæg Del indlæg
4 kommentarer

Nok m vre nok - - - Injuriesag.

For godt 3 mdr. siden skrev jeg p Sams Postens hjemmeside, at jeg havde fet nok af Rolf Nielsens evindelige injurierende udtagelser.

Drben, som havde fet bgeret til at flyde over, var en pstand fra Rolf Nielsens om, at jeg skulle havde talt i telefon, medens jeg hrte i bil, hvorved jeg var ved at kre ham ned.

Min advokat skrev i juli mned til Rolf, og forlangte en berigtigelse, hvilket Rolf som forventet ngtede. 3 mdr. er get, og min advokat har fet gennemlst alt materialet fra Sams Postens hjemmeside fra perioden december 2011 til august 2012. Med baggrund i det materiale er Rolf nu stvnet.

Hvis man pstr, at andre er ved at kre en ned p.g.a. telefoni under krslen, s skal man kunne bevise det, da man ellers har et problem.

Hvis man pstr, at andre forsger at gre det dyrt og drligt at bo i almenbolig for derved bedre at kunne udleje sine egne boliger, s skal man kunne bevise det, da man ellers har et problem.

Hvis man pstr, at en ulovligt har slettet kommunale E mail, men Statsforvaltningen har afgjort det modsatte, og man beviseligt er klar over dette, s har man et problem.

Hvis man pstr, at kommunen p ulovlig vis har "malket" Skoleparken for ca. 1,5 mill. kr. i forbindelse med byggeriet, men davrende rhus Statsamt har afgjort det modsatte, og man beviseligt er klar over dette, s har man et problem.

Hvis man pstr, at der er blevet fremfrt lgne mod en i P4 stjylland, men P4 stjyllands bndudskrifter beviser, at ens navn aldrig er blevet nvnt, og man beviseligt er klar over dette, s har man et problem.

O.S.V. O.S.V.

Udover at Rolf skal blive tvunget til at berigtige sine udtagelser officielt, s vil han ogs blive tvunget til at betale en symbolsk tort erstatning p 8.000,- kr., som efterflgende ubeskret vil g til at sponsorere frstkommende kommunale valgkamp for de personer og det parti, som han har tilsvinet s meget. Rolf skal blive hovedsponsor for De Konservatives kommunale valgkamp p Sams i 2013. Skulle retssagen ikke vre endeligt afsluttet til den tid, da lgger jeg gerne pengene ud for Rolf.

Med venlig hilsen

Per Urban Olsen

De Konservative.

 

J.nr. 46745-1

u

 

 

 

 

 

S t v n i n g

Som advokat for

Per Urban Olsen

Plantagevej 22

Slvig

8305 Sams

indstvner jeg herved

Rolf Nielsen

Skolebakkevej 46

8305 Sams

til som sagsgt at svare p den af retten ved ptegning p nrvrende stvning anviste mde. Under sagen nedlgger jeg flgende:

PSTAND:

Sagsgte tiltales for overtrdelse af straffelovens 268, subsidirt 267, samt 266c ved i en periode fra december 2011 til august 2012 at have fremsat reskrnkende udtalelser om sagsgte, via blog p "Sams Posten"s hjemmeside, heraf en del fremsat mod bedre vidende eller i modstrid med tidligere trufne offentlige afgrelser..

Sagsgte tilpligtes desuden,

  • at betale sagsgeren kr. 8.000 i erstatning for tort,
  • at anerkende at de i sagen under pkt. 1-10 angivne fornrmelige udtalelser om sagsgtes person og virke i Sams Kommune er ubefjede.

 

 

SAGSFREMSTILLING:

Sagsger er byrdsmedlem i Sams Kommune og formand for teknisk udvalg. Sagsger ejer ogs flere boliger, han lejer ud p det private boligmarked.

P Sams ligger Skoleparken, der er almennyttige boliger indehavet af en almennyttig boligforening under navnet Sams ldreboligselskab. Der er tale om en tidligere skole, der af kommunen blev solgt til boligselskabet og ombygget til boliger med Skanska som hovedentreprenr.

Boligforeningen har lidt af drlig konomi siden boligernes opfrelse, samt af diverse mangler ved boligernes isolering m.m..

Sagsgte er beboer i skoleparken og har tidligere vret formand/medlem af bestyrelsen i boligforeningen.

Som almennyttigt boligselskab er Sams ldreboligforening en selvstndig juridisk enhed, men Sams kommune er tilsynsfrende med boligforeningen efter lov om almene boliger og har fundet det ndvendigt at stte foreningen under administration efter lovens 165.

Boligkontoret Danmark er indsat som administrator. Administrator har bl.a. forsgt at stte husleje og varmebetalingerne op, for at inddkke det underskud man har overtaget fra bestyrelsen, og for at f rd til de ndvendige udbedringer p boligerne.

Dette har affdt en debat, hvor sagsgte markerer sig med indlg i ens avis, Sams Posten og p avisens debat-hjemmeside. I perioder har der vret flere indlg om dagen.

De fremlagte indlg daterer sig fra december 2011 til august 2012. Det bemrkes, at de fremlagte indlg kun udgr en lille del af de samlede indlg.

Sagsgtes indlg i den offentlige debat er generelt prget af et aggressivt sprogbrug, hvor sagsger og andre navngivne politikere i forskellige formuleringer bl.a. bliver beskyldt for lgn, nepotisme og magtmisbrug. Der er brugt ord og vendinger som "lyver" "snyder" "de vrste skurke" "lgn p lgn" "dkker over snyderi og bedrageri" "bruger femte kolonne metoder" "kriminelle kanaler la Ninn Hansen" "lgn og bedrag som kun de konservative kan fremfre det".

 

ANBRINGENDER:

Til sttte for de nedlagte pstande gres det gldende, at sagsgte har fremsat urigtige, undvendige og rekrnkende udsagn om sagsger, heraf flere mod bedre vidende, idet sagsgte ved tidligere klage til offentlige instanser, ikke har fet medhold i sine anklager, men desuagtet fremstter dem offentligt derefter.

Blandt andet er det gentagne gange pstet;

  1. at sagsger lyver om sagsforlbet i sagen om skoleparken, om kommunens og egen rolle i sagen, om konomien, om sagsbehandlingen i kommunen, m.m. (bilag 1,3,8 og 11.)
  2. at sagsger har foranlediget forvaltningen i Sams Kommune til at give ulovlig srbehandling i en byggesag vedrrende en sommerhusejendom tilhrende sagsgers mor, (bilag 1,2 og 13)
  3. at sagsger i en radioudsendelse i DR P4 har fremsat lgne om ham sagsgte, (bilag 1 + 2)
  4. at sagsger har forsgt at misbruge regler om aktindsigt og offentlighed i forvaltningen, (bilag 1 + 2)
  5. at sagsgte ulovligt har slettet kommunale sagsakter, samt at sagsgte generelt ikke respekterer love og regler for politik og udvelse af offentlig forvaltning, (bilag 1 + 11)
  6. at sagsger har medvirket til at Sams Kommune ulovligt har trukket penge (1.552.000 kr.) ud af Sams ldreboligselskab, (bilag 1+
  7. at sagsger og den tidligere borgmester, udver magtfordrejning ved at pleje egne interesser ved varetagelse af deres offentlige hverv, (bilag 4+9)
  8. at sagsger i samarbejde med den vrige kommunalbestyrelse - bevidst nsker at gre det drligere/dyrere at bo i Skoleparken, eller drive boligforeningen konkurs for at tvinge beboere ud, sledes at han selv kan f flere lejere til egne udlejningsboliger, (bilag 4,5,6,7,8 + 9)
  9. at sagsger har vret ved at kre sagsgte ned, mens han talte i mobiltelefon under krslen. (bilag 11)
  10. at sagsger samarbejder med beboere i Skoleparken, om at true sagsgte p liv og helbred. (bilag 8)

Det gres gldende, at det er en skrpende omstndighed at disse udsagn er fremsat mod en person der varetager et offentligt hverv, fremsat p grund af varetagelsen af dette hverv, samt at de er fremsat et betydeligt antal gange.

 

 

DOKUMENTER OG BEVISER:

Bilag:

  1. Sams Posten blog fra 16.12.2011 til 01.01.2012
  2. Sams Posten blog fra 18.01.2012
  3. Sams Posten blog fra 31.03.2012 til 02.04.2012
  4. Sams Posten blog fra 03.06.2012 til 09.06.2012
  5. Sams Posten blog fra 16.06.2012 til 17.06.2012
  6. Sams Posten blog fra 21.06.2012 til 22.06.2012
  7. Sams Posten blog fra 26.06.2012 til 28.06.2012
  8. Sams Posten blog fra 29.06.2012 til 03.07.2012
  9. Sams Posten blog fra 11.07.2012 til 12.07.2012
  10. Sams Posten blog fra 13.07.2012 til 14.07.2012
  11. Sams Posten blog fra 16.07.2012 til 20.07.2012
  12. Sams Posten blog fra 20.07.2012 til 24.07.2012
  13. Skrivelse af 20.11.2012 fra Statsforvaltningen Midtjylland
  14. Skrivelse af 13.03.2012 fra DR vedrrende klage.
  15. Skrivelse af 26. marts 2009 fra velfrdsministeren til folketingets boligudvalg
  16. Mail af 28. oktober 2912 fra Driftsdirektren i Sams kommune.

 

Processuelt:

Det er min opfattelse, at sagen har principiel karakter. Jeg anmoder derfor om, at der medvirker 3 dommere, jfr. RpL. 12 stk. 3.

, den / 2012

 

 

Brian Bo Christensen

 


06-04-2012 16:04:17
Del indlæg Del indlæg
9 kommentarer

I forbindelse med kommunevalget i 2001 var Srendens status som ben kloak et af de emner, der blev diskuteret. Naiv som jeg var, havde jeg en forestilling om, at bne kloaker var noget der hrte tidligere tider til. Men her p Sams var bde Srenden og Grslkkerenden klassificeret som en del af kloakforsyningens spildevandstekniske anlg, og fungerede derved som bne kloaker.

Alle var enige i, at der skulle laves om p dette, hvorfor det nyvalgte udvalg for Teknik og Milj ogs fik sat en revision af spildevandsplanen hjt p dagsordenen. Arbejdet med udarbejdelsen af en ny spildevandsplan samt efterflgende planlgning af anlgsarbejder og udbud tog det meste af en valgperiode, hvorfor afskringen af spildevandet til Srenden fra Tranebjerg, Torup og Langemark ogs frst kom i gang i den efterflgende valgperiode, hvor jeg i mellemtiden var blevet formand for Teknisk Udvalg.

Afskringen af spildevandet fra de 3 byer lykkedes, hvilket man ogs kunne se p stykket af Srenden fra Tranebjerg mod Torup/Langemark. Desvrre var der i samme periode et byggeboom, samt en mngde uforudsete udgifter b. la. p grund af tidligere tiders manglende optegnelser af andre kabler, ledninger, rr m.m. i jorden, hvorfor 1. etape af spildevandsplanen blev vsentligt dyrer end forventet. Endeligt ndrede Staten ogs reglerne, hvorfor gammel gld, som tidligere kunne afskrives over 25 r, nu skulle afskrives over 10 r. Frnvnte forhold har gjort, at spildevandsprojektet mere eller mindre har stet stille de sidste 2 3 r p grund af konomien, da alle (eller de fleste) var enige i, at man ikke ville hve spildevandstaksterne yderligere, som p davrende tidspunkt var blandt landets hjeste.

Nu sker der s endeligt noget p ny, hvilket ogs er rsagen til, at vi kan begynde den endelige proces med at f Srendens og Grslkkerendens status omklassificeret til mlsat vandlb. Inden omklassificeringen kommer til at foreg, skal der dog udarbejdes et nyt vandlbsregulativ, hvilket forventes at tage 3 4 mneder, hvorefter vi p ny langt om lnge kan kalde Srenden og Grslkkerenden for vandlb og ikke bne kloaker.

Efterflgende skal der s foretages en partsfordeling af udgifterne til vandlbendes vedligehold samt udgift til udpumpning af vandet, som stadigvk ikke m udledes til Stavns Fjord som tidligere, men som skal udpumpes gennem trykledning til Kattegat. Hvem der kommer til at betale disse fremtidige udgifter er absolut endnu uafklarede, men et er dog sikkert, og det er, at man ikke lngere kan plgge spildevandsforsyningen at betale den fulde udgift, da de kun i begrnset omfang vil komme til at benytte vandlbene fremover, og det formentlig kun hvad angr vejafvanding m.m. Jeg hber selv p, at muligheden nu byder sig til at vi p ny kan begynde at tale om Besser Made projektet, som jeg nok skal undlade at komme detaljeret ind p her.

Det har taget lang tid siden valgkampen i 2001, men ting tager tid, hvis det skal laves ordentligt, samtidigt med at der ogs har vret en del "sten p vejen". Jeg mener, at det har vret det hele vrd. 2012 bliver ret, hvor vi p ny kan kalde Srenden og Grslkkerenden for vandlb. bne kloaker er noget der hrer tidligere tider til.

Med Venlig hilsen

Per Urban Olsen

De Konservative.


24-01-2012 02:23:55
Del indlæg Del indlæg
4 kommentarer

P grund af min ansttelse ved Frgen, kan jeg som udgangspunkt ikke kommentere den verserende debat om hngedk eller ej, samt andre emner der rrer sig omkring Frgen.

Jeg vil dog gre en undtagelse med baggrund i et indlg fra Venstre v/ Henrik Kjr i Sams Posten d. 24/1 samt p Sams Postens hjemmeside d. 22/1.

Henrik fler sig "underciteret" af journalist J.R.E. i artiklen d. 18/1. Han mener, at han ikke er blevet citeret for dele af hans udtagelser p et pressemde. Udtalelser gende p, at Venstres modvilje mod hngedkket b. la. skyldes frygt for "at tabe endnu en turistsson p gulvet". Jeg skal ikke afvise, at Henrik er blevet "underciteret" af J.R.E. P mig virker det dog lidt paradoksalt, at de udtagelser Henrik nu gerne vil citeres for ikke kun mangler i artiklen d. 18/1, men ogs i Venstres lserbreve i Sams Posten d. 10/1 samt d. 11/1.

Jeg er enig med Henrik i at lastbiltransporten og dermed landbrugserhvervet er vigtigt for Sams. Jeg er rigtig glad for at Henrik og Venstre nu ogs har fet je p Samss andet vigtige erhverv turisterhvervet. Men helt rligt virker det ikke en lille smule som efterrationalisering.

Og s til sidst et lille tankeeksperiment. Hvis nu Venstre stadigvk havde haft Borgmesterposten, og en enig kommunalbestyrelse, trods interne diskussioner, havde sendt Venstres borgmester i byen for at forhandle hngedk med Frgen, men De Konservative kort tid efter undsagde Venstreborgmesterens forhandlingsmandat offentligt med et lserbrev i Sams Posten. Hvordan ville Venstre havde reageret i en sdan situation? Jeg er ret overbevist om at Venstre ville havde kaldt handlemden for illoyalt. I s fald er jeg enig med Venstre.

Vend den 180 grader Venstre, og I vil f je p jeres egen handlemde i jeres lserbrev d. 10. januar. Venstres handlemde er speciel illoyal, fordi I gr det p et tidspunkt, hvor I end ikke kendte resultaterne af Borgmesterens forhandlinger, hvorfor jeres udmelding ikke kan vre p baggrund af et drligt forhandlingsresultat, hvorfor s?

Jeg ved som s godt, at jeg er inhabil i frgedebatten, og risikerer helt klart ogs nu at f "skudt i skoen", at jeg gr Frgens sag her. Det er helt OK med mig. Jeg mener til gengld helt klart, at Venstre her gr Venstres sag, og ikke Samss sag.

 

Med venlig hilsen Per Urban Olsen.


31-12-2011 15:34:41
Del indlæg Del indlæg
4 kommentarer

 

Hvad er nu det?

 

Kort tid fr jul modtog samtlige husstande i byerne samt andre lokalplanlagte omrder p Sams en skrivelse fra Kommunen med overskriften: Hring af forslag til lokalplan nr. 75 - For lavenergibebyggelse i boligomrder.

 

Jeg har fet henvendelser fra en del som stiller sig uforstende over for skrivelsen, samt sprger om hvad den helt konkret kommer til at betyde for dem.

Lokalplanen gr ud p, at nybyggeri p Sams fremover skal opfres som lavenergibyggeri, hvis planen ellers bliver endeligt vedtaget af Kommunalbestyrelsen. Lokalplanen kommer derfor ikke til at berre den eksisterende bygningsmasse, men fr kun betydning, hvis man opfrer helt nyt hus p tom byggegrund. rsagen, til at alle har modtaget skrivelsen, deriblandt nuvrende boligejere som lokalplanen ikke kommer til at berre, er et krav i planloven, der gr, at alle inden for et berrt omrde skal orienteres.

 

Hvad gr planen s ud p?

Sams som V.E.. har i efterhnden en del r vret forgangskommune for alternativ energiproduktion sol - vind - halm - flis o.s.v. der gr, at vi producerer mere energi p Sams end vi forbruger. Vi bruger dog stadigvk fossilt brndstof (olie, kul m.m.) her ovre til b. la. biler, huse og frger, hvilket vi kompenserer for ved overproduktion af strm fra vindmllerne.

Hvor Staten har besluttet, at Danmark i 2050 ikke lngere skal bruge fossile brndstoffer, da har vi p Sams besluttet, at vi vil forsge at n dette ml allerede i 2030.

En lille del af arbejdet med at gre Sams fri af fossile brndstoffer er derfor, at vi vil skrpe isolationskravene ved nybyggeri i forhold til resten af Danmark. Nybyggede huse holder lnge, og er pokkers svre at optimere efter byggeriets afslutning, hvorfor det er vigtigt at gre arbejdet bedst muligt medens tid er og det er muligt.

Hvis lokalplanen bliver vedtaget, skal nybyggeri p Sams opfres efter Statens krav fra 2015, samt fra 2015 efter Statens krav fra 2020 o.s.v.

Mange andre tiltag er selvflgelig ogs ndvendige samt p vej, hvis Samss ml om at blive fri for fossile brndstoffer i 2030 skal ns. Samss busser skulle gerne fra nste licitationsperiode kre p el eller gas. Yderligere energirenovering af kommunens bygningsmasse samt bedre rdgivning til private husejere. Frger der forhbentlig p sigt kommer til at sejle p gas, som forhbentligt er produceret p ens eget biogasanlg o.s.v.

 

Lokalplanen for lavenergibebyggelse er kun et lille men vigtigt skridt i den rigtige retning mod det fossilfrie samfund.

 

Med de ord nskes alle et rigtigt godt nytr med tak for det gamle der gik.

Per Urban Olsen

De Konservative.


24-11-2011 19:15:17
Del indlæg Del indlæg
7 kommentarer

 

Almenboliger i vlten.

 

Lad os tage den positive vinkel frst.

Lige som Socialdemokratiets reprsentant i Kommunalbestyrelsen, Marcel Meijer, er jeg ogs utroligt glad for at renoveringsarbejderne p Midtjysk almeneboliger her p Sams kan begynde. Det krvede, at Sams Kommune stillede med en kommunegaranti p 8,7 mill. kr. , men til gengld bliver der nu ivrksat arbejde for ca. 9,6 mill. kr., hvilket vil komme alle til gavn. Beboerne fr vsentligt bedre boligforhold, samtidig med der bliver skabt arbejdspladser. Samtidig vil det selvflgelig ogs betyde noget for Sams som VE, da en vsentlig del af renoveringsarbejderne omhandler boligernes klimaskrm. Endelig bliver der langt om lnge lagt fjernvarme ind i boligerne i Onsbjerg, frem for oliefyring.

 

Og s den lidt mindre positive vinkel.

Lige s glad som jeg er for at Midtjysk almeneboliger nu bliver renoveret, lige s skuffet er jeg stadigvk over, at flertallet i kommunalbestyrelsen sidste r besluttede, at de ikke ville opfre nye almene boliger p Viemosevej. Et flertal bestende af Socialdemokratiet, Venstre og Flleslisten Sams stemte De Konservative og SF ned i den sag. Jeg er skuffet af flgende rsager:

1) Alle taler om bostning, men nr s muligheden er der tver flertallet. Midtjysk Boligselskab havde og har stadigvk en udens venteliste, som eftersprger strre almene boliger. De kunne have skabt en positiv befolkningsudvikling p Sams, og kan det stadigvk, men har ikke boligerne at tilbyde.

2) Boligerne skulle have vret opfrt efter det bygningsreglement, som frst er gldende fra 2020, hvilket ogs betyder, at disse boliger kunne havde vret et unikt udstillingsvindue for Sams som VE. Tnk sig at vre det eneste sted i Danmark hvor en hel almenboligafdeling var opfrt s miljrigtigt. Visionrt.

3) Projektet kunne at skabt arbejdspladser for over 20 mill. kr. p Sams. Vi ville i en periode med arbejdslshed have oplevet det paradoks at mangle arbejdskraft.

Nu er alt selvflgelig forbundet med en risiko, selv om den ikke er reel hverken nu eller sidste r, da boligselskabets risikofond skal dkke evt. tab samt risiko for konkurs frst fr kommunegarantien trder til, hvorfor den 80 % kommunegaranti der blev krvet sidste r samt den 100 % kommunegaranti der bliver krvet nu reelt skulle vre uden betydning.

Hvad alt er, s er jeg i hvertilflde glad for, at den samlede kommunalbestyrelse denne her gang bakker op om almene boliger p Sams. At det ikke kun er De Konservative og SF men sgar ogs Socialdemokraterne, som p landsplan for en hel del r siden jo stod fadder til almenbolig tanken.

 

Og s den negative vinkel.

Det er trlst, at kommunalbestyrelsen endnu en gang har, mtte trde til og stte almenboligerne i Brundby gamle Skole (Skoleparken) under tvangsadministration, blandt andet p grund af konomisk ufre. Modsat de andre almeneboliger p Sams, s er Skoleparken ikke med i et fllesskab (eks. vis Midtjysk Boligselskab), hvorfor de str alene, og derfor selv m klare huslejetab.

Som situationen er i Skoleparken pt., da er der en reel risiko for konkurs, da beboerne i jeblikket flygter fra Skoleparken p grund af intern ballade beboerne imellem. Jeg m konstatere, at hvor de andre almeneboliger p Sams har et velfungerende beboerdemokrati, s fungerer det simpelthen ikke i Skoleparken. Som vi har fet det oplyst, s er der sgar tvivl om hvornr der sidst har vret afholdt bestyrelsesvalg, hvorfor det ogs skal undersges, om der overhovedet sidder en lovlig valgt bestyrelse, og om den i s fald mtte havde foretaget ansvarspdragende handlinger i den periode, hvor den ikke var lovligt valgt.

Skoleparken er ikke en enkelt mands private bolsjer fabrik, selv om man af og til kunne f mistanke om, at "Formanden" i sin forvrngede virkelighedsfjerne verden tror dette.

 

Og s en tur omkring frgeriet.

P grund af min ansttelse ved frgen, er det desvrre begrnset hvor meget jeg kan tillade mig at blande mig offentligt i denne sag, men det er nppe nogen hemmelighed, at flertallet i kommunalbestyrelsen lner sig kraftigt op af et fremtidigt kommunalt rederi, hvorfor penge ogs er afsat til de frste undersgelser, som gerne skulle resultere i, at kommunalbestyrelsen p et kvalificeret grundlag kan trffe en beslutning. Kommunalt rederi eller ej.

Det er selvflgelig en vidtrkkende beslutning, der gr, at man skal tnke sig srdeles godt om. Populrt sagt, s er der kun "et skud" i bssen. Rammer kommunen forbi, og kber noget der bare ligner Kanhave, ja s har Sams Kommune mildt sagt et problem. S selvflgelig bliver der manet til forsigtighed samt udtrykt bekymring fra forskellige sider, men der fra og s til at mene, at De Konservative ved Borgmesteren skulle vre ved at springe fra det program, som vi gik til valg p sidste gang, hvilket der bliver givet udtryk for p andet blokindlg, tja - - -. Ved beslutninger af s vidtrkkende karakter, som dette her kan blive, da foretrkker jeg at enkelt personers profilering viger, s der i forhbentlig enighed kan trffes en beslutning, som Sams skal leve med mange r fremover. Kommunalt rederi eller ej.

 

Tak for nu.

Med venlig hilsen

Per Urban Olsen

De Konservative.


05-01-2011 23:01:51
Del indlæg Del indlæg
4 kommentarer

 

Torsdag d. 30. dec. havde Jeg et lserbrev i Sams Posten, hvor Jeg "rakte hnden frem" og opfordrede til samarbejde, bl.a. med hensyn til arbejdet med de kommende vand og naturplaner. Jeg skrev bl.a. "Jeg hber, at alle er med p en konstruktiv dialog, at give og modtage, at g p kompromis og dermed finde en flles holdning. Det vil alle vre bedst tjent med, specielt dem som lever af de omrder, der bliver omfattet af vand og naturplanerne". Jeg er ked af at konstatere, at det i Venstres lserbrev "nytrstalen" opfattes som en trussel mod landbruget. Det harmonerer netop ikke med mit nske om dialog og samarbejde.

 

Hvis vi som kommune vedtager et hringssvar til vand og naturplanerne, hvor hele Kommunalbestyrelsen str bag, vil vgten af hringssvaret st langt strkere, og dermed ge chancerne for at blive hrt. Da Kommunalbestyrelsen for 2 3 r siden sidste gang behandlede vand og naturplanerne politisk, skete det faktisk i enighed. Det er den samme vilje til dialog/kompromis, som jeg opfordrer til hos alle kommunalbestyrelsesmedlemmer.

 

Med hensyn til almenboligerne p Viemosevej, som desvrre ikke blev til noget, s bliver vi ikke enige i denne sag. De Konservative vurderede kommunens risiko, bostning, arbejdspladser m.m. anderledes end Venstre. Jeg skrev som kommentar til dette i mit sidste lserbrev "Selvflgelig er der ting man ikke er enige i. Det er vel en del af demokratiet?" .

 

Med hensyn til havvindmllerne, hvor Venstre i deres lserbrev ngter at der skulle vre stillet kommunegaranti. S kan man g ind i Sams Kommunes regnskab for 2009, side 32 under pkt. 25. Her fremgr det under kautions- og garantiforpligtigelser, at kommunen stiller de af mig pstede garantier, som i 2009 var p henholdsvis 25,8 mil. kr. samt 46,7 mil. kr.; i alt 72,5 mil. kr. af oprindelig 125 mil. kr.

 

I Venstres lserbrev mellem jul og nytr havde I en kommentar til det konservative slogan: De Konservative siger hvad de mener, og gr hvad de siger. Jeres kommentar til det konservative slogan var: Vi er i Venstre rigtig glade for, at hre om dette nye initiativ fra De Konservative. Det er da gldeligt, at Venstre nu har forstet indholdet af De Konservative slogan.

 

Med venlig hilsen Per Urban Olsen.


04-01-2011 20:18:52
Del indlæg Del indlæg
8 kommentarer

 

Almenboligerne p Viemosevej blev ikke til noget. Den vedvarende energi `s frste passivhuse blev ikke til noget. Flertallet i Kommunalbestyrelsen ville ikke. Og hvad s? Betyder det noget?

 

Man skal ville gre noget fr der sker noget. At tale om bostning uden at gre noget ved det er hul tale. Det er som en skltale uden indhold. Boligselskabet har oplyst, at de har en venteliste p personer udens som eftersprger de strre almenboliger, hvor V.E.. tanken er indarbejdet.

 

At tale om at skabe arbejdspladser uden at gre noget ved det er heller ikke andet end en skltale uden indhold. Var boligerne blevet til noget, havde der vret arbejde for over 20 mill. kr., som Samske virksomheder kunne havde budt ind p.

 

Mange taler om den vedvarende energi . Heldigvis er der nogle som gr andet end kun at tale, ellers var den vedvarende energi aldrig blevet til noget. John Sander talte ikke kun, han handlede ogs.

 

Mange taler om at bevare Sams som en selvstndig kommune. Hvis det skal give mening og lykkedes, bliver man nd til at skabe udvikling. Det er ikke nok kun at tale. Det er ikke nok kun at bevare. Hvis man ikke vil gre en forskel, giver det ikke mening at kmpe for selvstndigheden. Jeg kmper netop for selvstndigheden, fordi jeg gerne vil vre med til at gre en forskel. Jeg vil bla. forsge at skabe bostning, arbejdspladser, udvikling. Jeg vil gerne vre med til at skabe noget og ikke kun tale om det.

 

Bilagene som Kommunalbestyrelsen fik udleveret i sagen dokumenterer, at vi med en meget begrnset konomisk risiko, kan skabe bostning, arbejdspladser samt tage det nste skridt som vedvarende energi . En risiko som er mange gange mindre, end da kommunen investerede i havvindmllerne. Bilagene kan findes p kommunens hjemmeside under mder og referater fra kommunalbestyrelsesmdet d. 20. december sag nr. 209. Af bilagene fremgr det bla.: Den reelle risiko for den kommunale konomi opgjort pr. bolig er garantistillelsen p kr. 1.430.000 fratrukket boligens vrdi i alm. handel. Risikoen p de 17 mill. kr. som fremfrt af Venstre, vil kun fremkomme, hvis man i forbindelse med en konkurs forrer 12 nyopfrte boliger vk for 0 kr.??? En forring vil kreditforeningen nppe acceptere, da de hfter for de sidste 20 %. Hvis kreditforeningen ikke havde troet p projektet, kunne de have krvet 100 % kommunegaranti og ikke "kun" 80 %.

 

Der m vre enkelte kommunalbestyrelsesmedlemmer, som fremover vil f lidt vanskeligere ved at holde den obligatoriske skltale, som hvis ikke andet, s bliver afholdt hver 4. r. Jeg har ikke tnkt mig at gre det nemmere for dem at holde skltalen.

 

Jeg vil gerne takke SF, som var de eneste udover De Konservative, som hvad angr ovennvnte ikke kun njes med at tale, men ogs satte handling bag ord.

 

Jeg er ked af at denne her afstemning ikke blev holdt for 12 mdr. siden. S var den get rent hjem med samtlige 11 stemmer.

 

De Konservative siger hvad de mener, og gr hvad de siger. Det er ikke uden grund, at dette er et konservativt slogan.

 

Efterskrift.

Jeg havde et lserbrev i Sams Posten nrligt ovenstende bla. med det konservative slogan (Det er Lene Espersens) : De Konservative siger hvad de mener, og gr hvad de siger.

Sloganet blev blandt meget andet kommenteret af Henrik Kjr / Venstre p bloggen samt i Sams Posten med lserbrevet "Jamen s skl da Per Urban Olsen".

Citat Henrik Kjr / Venstre: Per Urban skriver til sidst, at De Konservative siger hvad de mener, og gr hvad de siger. Vi er i Venstre rigtig glade for, at hre om dette nye initiativ fra De Konservative.

Selvflgelig er der ting man ikke er enige i. Det er vel en del af demokratiet? Men fordi man ikke er enige om ting, behves man vel ikke ndvendigvis at fyre den slags af til hinanden.

I mine lidt yngre dage var jeg nok blevet sur over en sdan udtagelse, nu njes jeg med at trkke p skulderen, da en sdan udtagelse siger vsentligt mere om afsenderen end om modtageren.

 

I forbindelse med kommunevalget 2009 r overfaldt Henrik Kjr verbalt Niels Lundsager i Kolby Forsamlingshus. Henrik Kjr stod med lftet pegefinger og irettesatte Niels med ordene: Fy skam dig Niels, Fy skam dig Niels. Niels blev irettesat som var han en uartig dreng, der havde gjort skoleinspektren sur.

Jeg troede at det var en enkeltstende "smutter" fra Henrik sagt i et jebliks ophidselse, men m konstatere, at det benbart er Henrik Kjrs / Venstres stil. N dem om det. Den slags siger som s mere om afsenderen end om modtageren.

 

Lad dette blive de sidste ord for nu. Det nye r byder p store udfordringer, som krver samarbejde. Jeg hber at alle, p trods af uenigheder, er med p en konstruktiv dialog, at give og modtage, at vise respekt for forskellige holdninger, at g p kompromis og dermed finde en flles holdning.

 

Med de ord nskes alle et godt nytr.


06-11-2009 00:21:55
Del indlæg Del indlæg
2 kommentarer

 

Det gr da helt galt med De Radikales beregninger for Flleslisten Sams.

Frst benyttede man en spildevandstakst, som man efterflgende indrmmer, var for hjt sat.

Her efter benytter man en spildevandstakst som ikke engang er diskuteret i den midlertidige bestyrelse for spildevandsforsyningen, og dermed p ingen mder politisk godkendt.

Endeligt viser det sig, at De Radikale i deres beregninger for Flleslisten Sams benytter et vandforbrug, som er sat mere end 50 % for hjt.

Vil man sammenligne Sams og rhus tal, da bliver man alts nd til som et minimum at benytte de rigtige oplysninger.

Krudtet i den radikale spildevandsbombe er vist get hen og er blevet en anelse fugtigt.

 

Per Urban Olsen

De Konservative.


04-11-2009 18:32:14
Del indlæg Del indlæg
1 kommentar

 

Man tager oplysninger fra et lukket mde, hvorefter disse smides i en pose og denne rystes. Herefter fremdrager man nogle tal fra posen, som man pstr, er den fremtidige spildevandsafgift.

Man opdager nu at tallene ikke passer, hvorefter man smider nogle nye oplysninger i posen, ryster denne p ny, og til sin gru opdager, at de tal man nu finder frem er af en sdan strrelse, at man bliver nd til at tillgge 25 % moms, for at skrmmekampagnen overhovedet skal have nogen effekt.

De tal som De Radikale / Fllesliste Sams med Karen Poulsen og Frits Andersen i spidsen fremmaner, har aldrig vret fremlagt hverken teknisk udvalg eller kommunalbestyrelsen og er dermed heller ikke vedtaget.

Skulle De Radikale havde gttet ret denne her gang, kan de derfor ikke vide, om flertallet beslutter sig for en ndring af spildevandsplanen frem for prisstigninger, hvilket jeg meget klart talte for p vlgermdet i Nordby.

Men sdanne holdninger og oplysninger passer selvflgelig ikke ind i Flleslistens / De Radikales skrmmekampagne.

 

Per Urban Olsen

De Konservative.

03-11-2009 19:33:54
Del indlæg Del indlæg
0 kommentarer

 

Hej Karen Poulsen.

I forbindelse med dit lserbrev om De Radikales ndringsforslag til kommuneplanen, er der desvrre opstet et par forglemmelser.

Jeg m g strkt ud fra, at det beror p en forglemmelse, at du ikke nvner, at de radikale siden november 2007 i alt 10 gange har stemt for, at man ville fastholde Samss egenart og status som selvstndig kommune.

Jeg m ogs g strkt ud fra, at det beror p en forglemmelse, at du ikke nvner, at du samt Frits Andersen s sent som d. 16. juni i r i Kommunalbestyrelsen stemte for, at man ville fastholde Samss egenart og status som selvstndig kommune.

Endelig m jeg g ud fra, at du "blundede" p borgermdet p Flinch`s Hotel d. 10. september i r, hvor samme tekst var fremme, da det i modsat fald jo nok kan undre lidt, at du ikke protesterede over, at Kommunalbestyrelsen i enighed forslog, at fastholde Samss egenart og status som selvstndig kommune.

Et enkelt sprgsml Karen. Du har sat lserbrevet i Sams Posten som medlem af Flleslisten Sams. Nr vi skal behandle Flleslistens ndringsforslag, er Du s p ny blevet radikal, eller hvad???

 

Med venlig hilsen

Per Urban Olsen

De Konservative

(Tilhnger af forsat kommunal selvstndighed, hvis du skulle have glemt det).

01-11-2009 22:53:03
Del indlæg Del indlæg
5 kommentarer

I forbindelse med de lserbreve jeg skriver, har flere over for mig ppeget, at jeg er hrd i tonen, og nok ogs til tider lidt for hrd, hvilket bla. skulle vre tilflde i forbindelse med et lserbrev til den radikale Frits Andersen.

Jeg skal vre den frste til at beklage, hvis mit lserbrev til Frits Andersen i sidste uge kan opfattes nedladende. Jeg er bevist om, at jeg til tider kan vre lidt for "skarp" i mine lserbreve, hvilket rgrer mig hver gang, da det trkker fokus vk fra indholdet i lserbrevet.

Meningen med mit lserbrev var, at ppege det, for mig, ugennemtnkte i De Radikales / Flleslisten Sams`s forslag om at besejle ruten Slvig rhus med Kanhave.

Man vil miste 2 dobbeltture til Hov hver gang man sejler til rhus. Samtidig vil en morgen samt aftentur til rhus ikke i tilstrkkelig grad kunne tilgodese forskellige arbejdstider. Derfor vil disse 2 ture vre af begrnset vrdi.

Endeligt skal man ikke glemme, at Kanhave vil vre ca. 2 timer om turen til rhus. Personer som vlger at sejle til Hov samt kre til rhus, vil kunne vre fremme vsentligt hurtigere selv om der er megen trafik p vejen.

Med en dobbelttur til rhus betyder det samtidig, at rejsende mod eks. Horsens fr en ikke ubetydelig forgelse af rejsetiden.

Samtidig vil det radikale forslag ogs betyde en get miljbelastning. Kanhave rumme ca. 90 personbiler. Selv om samtlige 90 bilister valgte at kre turen mellem Hov og rhus, ville de max. bruge halvt s meget brndstof, som Kanhave vil bruge for at sejle det ekstra stykke vej til rhus.

Den eneste reelle lsning (set med mine jne), som bde tager hensyn til miljet, konomien samt et tilstrkkeligt antal ture hver dag, er ruten Slvig Hov forbundet med en direkte hurtigbusforbindelse til Odder Horsens / rhus, som holder klar hver gang Kanhave anlber Hov.

Denne lsning, jeg her foreslr, koster selvflge ogs ekstra, men hverken helt eller halvt s meget som det radikale forslag.

 

Med venlig hilsen

Per Urban Olsen

De Konservative.


22-10-2009 11:42:24
Del indlæg Del indlæg
0 kommentarer

Hej Frits Andersen.

 

Jeg kan lse, at det nu ikke lngere kun er mulighederne samt perspektiverne ved en sammenlgning med rhus Kommune Du nsker undersgt, men ogs mulighederne samt perspektiverne ved at indstte Kanhave p ruten Slvig rhus.

Jeg kan smnd hurtigt fortlle dig en af konsekvenserne ved dette. Hver tur Kanhave skal sejle til rhus, vil samtidig betyde tabet af 2 ture til Hov p.g.a. afstanden til rhus. S dit forslag om en morgentur samt aftentur til rhus med Kanhave, vil medfre tabet af 4 ture til Hov.

Samtidig er vrdien af en morgentur samt aftentur til rhus meget ringe. Skal morgenturen tage hensyn til de personer, som skal vre i rhus kl. 07, 08 eller 09? Skal pendleren med det tidlige job mde for sent p arbejde, eller er det pendleren med det sene job, som skal g rundt og vente? Ligeledes aftenturen. Skal pendleren, som har fri kl. 15, vente p frgens afgang kl. 18, eller skal pendleren, som frst har fri kl. 18, til Hov for at kunne komme hjem?

En frge til rhus, Kanhave eller en decideret hurtigfrge, har frst vrdi, hvis den sejler kontinuerligt hele dagen.

Finansieringen af dette projekt lader stadig vente p sig, men jeg vil selvflgelig ikke afvise, at jeg tager fejl, og rhus Kommune vil forre os en sdanne rute i morgengave, samtidig med de ogs bygger en ny havn i Nrreskifte med tilhrende infrastruktur, som nvnt i din skrivelse af 8. oktober 09. Der er ingen smalle steder, nu da rhus Kommune alligevel skal have tegnebogen frem.

Jeg mener mske nok, at det her og nu er vigtigere at forholde sig realistisk til tingene samt f styr p ruten til Hov, inden vi giver os i kast med nye eventyr.

19-10-2009 17:11:35
Del indlæg Del indlæg
0 kommentarer

 

Socialdemokraterne og SF har i lserbreve den seneste tid opfordret Kommunalbestyrelsen til at opsige kontrakten med Sams Trafikken, hvilket ogs blev foreslet p sndagens vlgermde i Besser. I bund og grund er forslaget fuld forsteligt med baggrund i det misvedligehold af kontrakten, som Samsingerne har oplevet. Det skal ogs straks sls fast, at kontrakten er misvedligeholdt i s alvorlig grad, at denne formentlig kunne siges op fra Kommunens side.

Nr det fr nvnte s er sagt, bliver man nok nd til at forholde sig til fakta samt lovgivning, hvilket det gevaldigt kniber med fra S og SF`s side. Man skal frst og fremmest forholde sig til begrebet "fri sejlads", hvilket jeg p vlgermdet i Besser forklarede betydningen af. Forklaring flger:

Kommunen kan som fr omtalt formentligt godt opsige kontrakten med baggrund i misvedligehold, hvilket ikke betyder, at Kommunen kan tvinge Sams Trafikken vk fra Jyllandsruten. Sams Trafikken kan efterflgende vlge at forstte besejlingen af ruten uden kontrakt i skaldt "fri sejlads".

Sams Trafikken kan ogs evt. selv vlge at trde ud af kontrakten. Vlger Sams Trafikken dette, kan Sams Kommunen formentlig opn en erstatning p et dokumenteret tab. Vel og mrke det tab som Sams Kommunen har lidt. Det er ikke det tab som det Samske erhvervsliv m.m. har lidt, der her er tale om, men kun Sams Kommunes tab. Efterflgende kan Sams Trafikken p ny vlge at forstte sejladsen p ruten uden kontrakt, p trods af at de selv har sagt kontrakten op.

Hvis Vi flger S og SF`s anbefalinger, risikerer Sams Kommune alts at ruten efterflgende bliver besejlet af en operatr, som kommunen ingen kontrakt har med, hvorved kommunens indflydelse p kort, priser, overfartstid, antallet af afgange m.m. forsvinder.

Sams Kommune har Kammeradvokatens Kontor til at rdgive sig, og de advarer kraftigt mod scenariet fri sejlads uden kontrakt. Kammeradvokatens Kontors anbefaling er, at Kommunen skal have en kontrakt med Sams Trafikken, for derved ogs at have indflydelse p besejlingen af Jyllandsruten.

Udover at Socialdemokraternes spidskandidat Marcel Meijer endnu engang i sidste uge anbefaler kommunen at opsige kontrakten med Sams Trafikken, kan jeg nu ogs konstatere, at han mener, at Kommunen vil stte sig i en drligere juridisk position med en ny aftale. Jeg ved ikke hvem der har rdgivet Marcel Meijer, men det er i hvert tilflde ikke Kammeradvokatens Kontor. Jeg kunne derfor godt tnke mig om Marcel Meijer kunne oplyse mig navnet p hans juridiske rdgiver, s kommunen derved kan dobbelt tjekke Kammeradvokatens anbefalinger, sledes at vi netop ikke, som ppeget af Marc Meijer, stter og i en juridisk drligere position.

Nemme lsninger er der nok af. De frreste af dem er serise. S og SF`s lsninger er nemme men absolut ikke serise, og vil stte Sams Kommune og dermed Samsingerne fuldstndig uden for indflydelse p hvad der fremover sker p vores livsnerve til Jylland.

En lille morsomhed til sidst. Jeg ser at I vil benytte Vesborg p Jyllandsruten, efter et farvel til Sams Trafikken. Et farvel til Sams Trafikken vil ogs betyde et farvel til Vesborg, da Sams Trafikken ejer Vesborg. Samtidig vil Kyholm heller ikke lngere kunne benyttes som nd frge til Jyllandsruten, da Sams Trafikken ogs ejer den?????????


14-10-2009 00:07:59
Del indlæg Del indlæg
3 kommentarer

For anden valgperiode i trk har Sams Sygehus vret i farezonen for at blive lukket, eller det der ligner. Og for anden gang har Samsingerne og Kommunalbestyrelsen i fllesskab taget kampen op, hvorved det indtil nu er lykkedes at bevare et sygehus p Sams.

Forrige r, da sygehusets eksistens endnu engang var i farezonen, blev lsningen, at der blev oprettet et unikt samarbejde mellem regionens sygehusvsen og Sams kommunes sundhedsfremmecenter samt ldrepleje. Dette samarbejde koster godt nok Sams Kommune ca. 2,6 mill. kr. om ret, hvilket jeg selvflgelig mener er givet godt ud.

Der er nppe ret mange af os, hvis der overhovedet er nogle, som tror p, at det er sidste gang, at Sams Sygehus er i farezonen for at lukke. Hvad kan vi s gre ved det?

Udover at jeg stille op til Kommunevalget, stiller jeg ogs op til regionsvalget, hvor min vigtigste mrkesag er kampen for bevarelsen af de sidste sm sygehuse.

Jeg vil selvflgelig kmpe det bedste jeg har lrt, for at sikre sygehusets forsatte eksistens, men bliver ogs nd til at erkende, at uden en strk lokal forankret kommunalbestyrelse, som vil kmpe den samme kamp samt betale den konomiske pris for dette, ja s er kampen om ikke hbls, s nrlig umulig.

Mit sprgsml til jer der lser dette indlg er derfor: Tror I at en storkommune rhus vil kmpe lige s inddt for at bevare Sams Sygehus, samt betale regningen for dette, som en lokal forankret kommunalbestyrelse vil gre? Kan en storkommune med mere end 300.000 indbyggere overhovedet forsvare at betale en sdan udgift for s f indbyggere, som bor her ovre, nr dette i bund og grund ikke er en kommunal udgift? Og hvorledes vil politikerne i storkommunen reagere i fremtiden ved sparerunder samt fremtidige valg?

Jeg mener, at de personer, som endnu engang taler for, at Sams Kommune skal sammenlgges med rhus Kommune, spiller hasard med Samss fremtid.

Nr de samme personer s samtidig forventer, at man ved en sammenlgningsaftale fremover vil kunne sikre vigtige institutioner som bla. komuseet, Naturskolen og Biografen samt fritids-, forenings- og kulturlivet p Sams konomisk sttte p et niveau som i dag eller bedre. Ja s mener jeg jo nok, at personerne er en anelse naive. Hvorledes kan politikerne i en storkommune overhovedet forsvare at give sttte til noget i en lille del af kommunen, som de ikke samtidig giver sttte til i den vrige del af kommunen? De vil bla. aldrig kunne forsvare, at lade de lokale foreninger p Sams benytte idrtshallerne herovre gratis, nr foreningerne i den vrige del af storkommunen skal betale for dette. Dette svare til, at en af de tidligere 5 samske sogne fra tiden fr sammenlgningen i 1963 stadig skulle stilles bedre end de vrige 4 sogne. Dette ville vre dybt uretfrdigt mod de vrige sogne, ligeledes vil det vre uretfrdigt mod den vrige del af rhus Kommune, at vi skulle stilles bedre end dem.

Jeg forstr ikke personerne som endnu engang taler for en sammenlgning med rhus Kommune, og vil gre alt hvad jeg kan for at de ikke fr magt som de har agt. Jeg mener at de spiller hasard med Samss fremtid.

Jeg er ikke et jeblik i tvivl om, at sygehusets forsatte eksistens og den selvstndige kommune hnger ulseligt sammen.

Med venlig hilsen

Per Urban Olsen

De Konservative

Nr. 2 p De Konservatives liste til kommunevalget

Nr. 7 p De Konservatives liste til regionsvalget.


13-09-2009 02:33:02
Del indlæg Del indlæg
15 kommentarer

For 4 r siden debatterede vi kraftigt om hvorvidt vi ville forblive selvstndige eller ej, hvilket skete i forbindelse med strukturreformen. Vi fik ikke en folkeafstemning p Sams om emnet, da en enig kommunalbestyrelse besluttede sig for det modsatte. Debatten i forbindelse med kom munevalget kom dog primrt til at handle om kommunal selvstndighed eller ej, hvorfor mange p davrende tidspunkt betragtede udfaldet af kommunevalget som et signal om Samsingernes nske. Tilhngerne af forsat kommunal selvstndighed bestende af De Konservative, Venstre og Socialdemokratiet vandt kommunevalget, og valgforbundet med De Radikale i spidsen tabte valget s klart, at de p valgnatten gav udtryk for at diskussionen om forsat kommunal selvstndighed eller ej var afsluttet. Vlgerne havde talt, og man ville respektere dommen.

Nu er der s get 4. r, og trolden dukker p ny op af sken. Som den eneste, af mig kendte, kommune skal vi nu til at diskutere emnet p ny. Hvad er s rsagen til dette? Gr det s skidt p Sams, at vi nu er tvunget til at opgive selvstndigheden, at vi er tvunget til at opgive at vre herre i eget hus? Er Sams Kommunes konomi s meget ringere end andre kommuners konomi, at vi er tvunget til dette? Jeg gav selv for 4 r siden udtryk for, at Jeg ville forsat kommunal selvstndighed, men selvflgelig ikke for enhver pris, hvorfor jeg ogs hele tiden har vret klar til at tage diskussionen samt konsekvenserne, hvis jeg vurderede at dette var en ndvendighed. Hvad er det der er sket p Sams de sidste 4 r som gr, at de samme personer, som for 4 r siden meddelte, at de ville respektere vlgernes dom nu ser stort p vlgernes dom? Noget m der vel vre sket p Sams som klart adskiller os fra de vrige kommuner, siden en personkreds her ovre nsker diskussionen p ny.

Det jeg tydeligst husker fra de sidste 4 r er bla., at Sams Kommune har holdt kommuneskatten i ro, at Sams Kommune ikke har gjort brug af sparekataloget samt at Sams Kommune p en mngde omrder har get serviceniveauet. Det jeg tydeligst husker er bla., at Sams Kommune har opfrt et nyt plejeboligcenter til 60 - 70 mill. kr., har ptaget sig et medansvar for bevarelsen af sygehuset med deraf flgende rlige udgifter p mere end 2 mill. kr., at Sams Kommune har pbegyndt en renovering af vejnettet med deraf flgende rlige udgifter p mere end 3 mill. kr. Det jeg tydeligst husker er bla., at Sams Kommune har startet en omkloakering af hele en, som indtil nu har kostet ca. 50 mill. kr. samt at renoveringen af Samss havne er forsat o.s.v. o.s.v.

Det jeg tydeligst husker fra de sidste 4 r er bla., at mange andre kommuner har vret meget hrde sparerunder igennem med deraf flgende serviceforringelser, hvilket bla. er gldende for rhus Kommune, som modstanderne af forsat Samsk kommunal selvstndighed nu vil have os sammenlagt med. Det jeg tydeligst husker er bla., at mange kommuner af nd har vret tvunget til at hve skatten p trods af aftaler med regeringen om det modsatte. Det jeg tydeligst husker er bla., at 42 af landets 98 kommuner nste r planlgger at hve kommuneskatten, hvor Sams Kommune stadigvk p 8. r holder den i ro.

Det jeg tydeligst husker fra de sidste 4 r er bla., at Sams Kommunes kassebeholdning p trods af de mange nye tiltag er ca. 3 gange s stor som Statens lovkrav fordrer ved udgangen af de konomiske overslagsr (2013). Det jeg tydeligst husker er bla., at flere kommuner enten er kommet under konomisk tvangsadministration eller er i risikozonen for dette p grund af for lav kassebeholdning, og p trods deraf nsker disse kommuner at bevare selvstndigheden, forsat at vre herre i eget hus.

Det Jeg tydeligst husker her p det sidste er, at kommunalbestyrelsen besluttede sig for at sende forslag til ny kommuneplan i hring p Kommunalbestyrelsesmdet d. 16. juni i r, hvor alle i enighed kunne tilslutte sig flgende formulering p side 3 som et overordnet ml: AT fastholde ens egenart og status som selvstndig kommune.

Det kan godt vre at min hukommelse svigter p omrder, selv om jeg tvivler, det kan ogs godt vre, at nogle mener jeg ser med farvede briller p tingene, selv om jeg vil pst det modsatte, hvorfor jeg heller ikke med min bedste vilje kan f je p hvad det er som har udviklet sig s skvt p Sams de sidste 4 r der gr, at det tidligere valgforbund med De Radikale i spidsen nu fler sig tvunget til at se stort p Samsingernes kun 4 r gamle nske om at forblive en selvstndig kommune. Jeg ved ikke hvad det er som har udviklet sig s skvt p Sams siden d. 16. juni i r der gr, at De Radikale benbart ikke lngere kan tilslutte sig den nye kommuneplans overordnede ml om "at fastholde ens egenart og status som selvstndig kommune". Jeg ved det ikke, men hber at nogle vil lfte slret for det i lbet af valgkampen, nu da vi desvrre skal til at diskutere det samme emne igen.

Jeg mener mske, at der ville vre mere perspekttiv i at diskutere visioner for fremtiden som selvstndig kommune, frem for at lukke ned for fremtiden som selvstndig kommune. Jeg ville mske hellere bruge min tid og energi p at udvikle Sams Kommune til at blive et endnu bedre sted at vre, frem for at kmpe for at nedlgge Sams Kommune. Men sdanne er vi jo s forskellige.

 

Med venlig hilsen fra en konservativ der af hele sit hjerte brnder for at bevare samt udvikle Sams som en selvstndig kommune. 

 

Per Urban Olsen.